Share
Personeelsbeleid

Later lezen?

Ergonomie en thuiswerk: een goed huwelijk? 

Sinds de covidperiode is telewerk in tal van bedrijven een gewoonte geworden. Waar het kan mogen personeelsleden vaak tweemaal per week van thuis uit werken. De vraag rijst echter in welke mate de kwaliteit van het werkbureau ook bij de werknemer thuis aanwezig is. En welke specifieke regels zijn er rond ergonomie en thuiswerk? In deze blog lees je er alles over.  

work life balance

Structureel versus occasioneel 

In de wetgeving wordt een onderscheid gemaakt tussen structureel en occasioneel telewerk. Structureel telewerk is een formele afspraak: werkgever en werknemer komen overeen dat je een aantal dagen per week van thuis uit mag werken. In de arbeidsovereenkomst zit dan een extra bijlage met regels die bepalen waar je kan telewerken en tussen welke uren je beschikbaar moet zijn.  

Occasioneel telewerk komt enkel voor in geval van overmacht (bijvoorbeeld wanneer er iets hersteld moet worden op de werkplek). Deze vorm van telewerk is dus niet formeel afgesproken.  

 

Wetgeving

Binnen de welzijnswetgeving zijn er specifieke regels rond beeldschermwerk, waar structureel telewerk een vorm van is. We sommen de drie belangrijkste zaken even op.  

  1. De werkgever moet een risicoanalyse maken van de thuiswerkomgeving.  
  1. De thuiswerkapparatuur moet aan een aantal wettelijk vastgelegde minimumvoorschriften voldoen.  
  1. De werkgever moet de nodige apparatuur voor telewerk ter beschikking stellen.  

Uit ergonomisch perspectief is de apparatuur van cruciaal belang. Zo zorgt werken op een laptop voor veel fysieke belasting, omdat je in een gewrongen houding zit. Daarom wordt in de wetgeving rond beeldschermwerk dan ook gesteld dat een thuiswerkscherm geen geheel mag vormen met het toetsenbord. Werken op een laptop mag dus eigenlijk niet.  

 

Maar... 

Bovenstaande wetgeving is niet zo waterdicht als ze lijkt. Structureel telewerk heeft namelijk een vrijwillig karakter en wordt dus steeds onderling overeengekomen tussen werkgever en werknemer. In die optiek ben je als werkgever dan ook niet verplicht om een beeldscherm aan te bieden aan je werknemers.  

 

Afspraken maken

De belangrijkste boodschap is hier: maak duidelijke afspraken. Probeer er als werkgever voor te zorgen dat je werknemers niet op een laptop moeten werken en voorzie scherm, toetsenbord en muis. Betrek bij die thuiswerkovereenkomst ook zeker de interne preventieadviseur. Het gaat immers over het welzijn van jouw werknemers.  

 

Conclusie

Thuiswerken is een blijvend fenomeen geworden, en het is belangrijk dat werkgevers hier op een verantwoorde manier mee omgaan. Zorg ervoor dat je de juiste afspraken maakt over de ergonomie van de thuiswerkplek en voorzie de nodige apparatuur om je medewerkers gezond te houden. Een risicoanalyse uitvoeren is hierbij essentieel en draagt bij aan een duurzame werkplek.  

Meewerken aan een gezonde werkhouding voor je werknemers? 

Check onze E-learning ergonomie bij beeldschermwerk
Door Aaron Götze
10 december 2024

Later lezen?

Interesse in dit artikel maar nu even geen tijd?

Laat hieronder je e-mailadres achter en we sturen je een handige link naar het artikel.

We sturen je enkel de link, geen spam.