We staan er misschien niet elke dag meer bij stil, maar we zitten nog steeds midden in de digitale revolutie. Een omwenteling die qua impact op de samenleving even ingrijpend is als de industriële revoluties. En die sinds de komst van A.I. zelfs nog in een stroomversnelling is gekomen. Maar wat betekent de digitale transformatie voor bedrijven en ondernemers? Nele Zwaenepoel is binnen Liantis verantwoordelijk voor de uitbouw van een aantal digitale oplossingen voor werkgevers. Die oplossingen moeten ervoor zorgen dat werkgevers hun taken efficiënter kunnen uitvoeren zodat ze meer kunnen focussen op wat echt telt: hun zaak. We vroegen Nele om uit te leggen wat de kansen en uitdagingen zijn van de digitalisering voor werkgevers.
Paraplubegrip
Digitalisering is een ‘paraplubegrip’ waar we van alles en nog wat onder stoppen. Heel concreet is digitalisering voor een bedrijf vooral een belangrijke strategische stap die neerkomt op de integratie van digitale technologieën in alle takken van de onderneming. Van aankoop over productieproces tot de verkoop, communicatie en marketing. Door die brede waaier aan domeinen waarop digitalisering inhaakt, heeft ze ook een grote impact op de hele werking van de onderneming en de manier waarop er waarde wordt gecreëerd voor de klant.
Tevreden klanten
Veeleer dan digitalisering als een bedreiging te zien, moeten we ze dus omarmen. Voor ondernemingen vormt ze een nieuwe uitdaging en een kans om te groeien. De efficiëntiewinst die we in de inleiding al vermeldden, is alvast een eerst grote opportuniteit voor organisaties. Door bepaalde processen te automatiseren, kunnen zij efficiënter werken en stijgt de productiviteit. Beter gestroomlijnde processen zorgen er bovendien voor dat de kwaliteit van de dienstverlening beter wordt en dat bijgevolg ook de klantentevredenheid groeit.
Innovatie & flexbiliteit
Digitalisering kan daarnaast ook een katalysator zijn voor innovatie. Nieuwe digitale tools bieden bedrijven de kans om nieuwe producten of diensten te lanceren. Die zorgen voor een groei van de onderneming door bijvoorbeeld het aanboren van nieuwe markten of het vergroten van het marktaandeel.
Op de werkvloer zelf biedt digitalisering dan weer kansen om meer flexibiliteit in te voeren. Dankzij de groeispurt van diverse digitale platformen en toepassingen tijdens de coronacrisis is telewerk bijvoorbeeld een blijver geworden. Een extra troef voor werkgevers die hun werknemers een betere work-life balance willen bieden.
Veiligheid en privacy
Behalve kansen biedt de digitale transformatie ook uitdagingen. Cybersecurity en privacy zijn daarbij alvast twee belangrijke aandachtspunten. Het is dan ook cruciaal dat bedrijven bij de invoering van nieuwe digitale processen en tools voldoende aandacht besteden aan het beveiligen van hun platformen en gegevens, en dat ze rekening houden met de geldende privacyregels.
Change management
Een andere uitdaging van digitalisering is de grote cultuurverandering die plaatsvindt binnen de organisatie. Het is als werkgever belangrijk dat je je medewerkers mee krijgt in je verhaal en dat ze voldoende openstaan voor die verandering want ze heeft potentieel een invloed op hun takenpakket. Leg eerst uit waarom je die digitale transformatie doorvoert en trek daarna voldoende tijd en middelen uit om je medewerkers te leren werken met de nieuwe digitale tools en hun de nodige digitale vaardigheden bij te brengen.
Investering
De digitalisering van je bedrijf heeft, tot slot, ook een prijskaartje. Er zijn niet alleen de kosten voor de aankoop van nieuwe software of toepassingen, in sommige gevallen zal je ook in materiaal moeten investeren. Denk maar aan laptops als je iedereen van thuis uit wilt laten werken. En zoals hierboven beschreven: investeer ook in de training en opleiding van je medewerkers zodat ze de skills die nodig zijn in een veranderende werkomgeving onder de knie hebben. Zo worden die kosten een investering die je op lange termijn terugverdient dankzij efficiëntiewinsten, een grotere productiviteit, een groter marktaandeel en/of een hogere klantentevredenheid.