Een werknemer ontslaan, daar geniet niemand van. Als je personeelslid niet naar behoren werkt, zit er uiteraard niets anders op. Maar je kan wel voorkomen dat het zo’n vaart loopt.
Oké, je bent klaar om een eerste medewerker aan te nemen. Je organiseert sollicitatiegesprekken, je kiest iemand die voor jou lijkt te passen binnen het bedrijf. En toch loopt het fout.
De werknemer die je hebt aangenomen, heeft een mooi cv. Hij is erg competent en heeft de juiste kwalificaties voor de job. Het klikt tussen jullie beide. Maar als werkgever heb je geen groeimogelijkheden voorzien voor hem of haar. Na een tijdje ontstaan er onuitgesproken frustraties. Gevolg: de prestaties van de werknemer dalen waardoor jij ook gefrustreerd raakt. Er volgt een uitbarsting en jullie beseffen beiden dat het zo niet verder kan.
Zo vermijd je een ontslag
- Organiseer op regelmatige basis een (evaluatie)gesprek, zodat jij en je werknemer eventuele frustraties kunnen uiten. Zorg hier telkens voor een geschreven verslag van het gesprek.
- Vermijd frustraties door regelmatig te polsen naar de verwachtingen van je werknemer
- Zorg ervoor dat de jobinhoud voor je werknemer interessant blijft door hem de kans te geven zijn talenten verder te ontwikkelen of door nieuwe taken of verantwoordelijkheden te geven
4 tips om het juiste profiel aan te nemen
Iemand aannemen is niet makkelijk, zeker niet als het om je eerste werknemer gaat. Waar let je op? Wat zijn belangrijke competenties? Wat kan nog aangeleerd worden? Hoe goed moet het klikken?
- Stel de juiste vragen tijdens het sollicitatiegesprek. Pols naar de verwachtingen van de sollicitant. Hoe ziet hij of zij zichzelf binnen het bedrijf? En in de toekomst? Wat zijn de ambities?
- Let op hoe het klikt tussen jullie beide tijdens het sollicitatiegesprek. Als je een eerste werknemer aanneemt, volg dan je buikgevoel. Je moet nauw met die ene persoon samenwerken, dus het is belangrijk dat jullie overeenkomen. Bij een derde werknemer is die persoonlijke klik al iets minder belangrijk, want hij of zij moet vooral passen in het team. De focus ligt dan meer op de nodige kennis.
- Voer een assessment uit voor de aanwerving. De sollicitant krijgt tijdens een assessment bepaalde situaties voorgelegd waarbij de rol of functie waarvoor hij solliciteert centraal staat. Een assessment is heel interactief. Het is een objectieve manier om te voorspellen of iemand de juiste persoon is voor de job.
- Hou regelmatig een (evaluatie)gesprek. Het is belangrijk om vaak en goed te communiceren met je werknemer. Zo voorkom je dat frustraties zich opstapelen. Als je op regelmatige basis samenzit met je personeelslid, heb je een beter zicht op hoe hij of zij zich voelt binnen het bedrijf of in zijn rol. Zijn er ergernissen van jouw of zijn kant? Dan kan je ze bespreken voor ze een groot probleem worden. Presteert jouw werknemer de laatste tijd minder goed? Kaart het aan en stuur je medewerker in de juiste richting. Als je dit regelmatig doet, heb je meer controle over de situatie en zal je sneller zien of de persoon nog past binnen je bedrijf.
Het is belangrijk om je goed voor te bereiden op een sollicitatiegesprek. Neem niet zomaar iemand aan omdat je dringend een extra werkkracht nodig hebt. Een overhaaste aanwerving kan je later zuur opbreken als het toch niet de juiste persoon blijkt te zijn. Beslis je om toch een werknemer te ontslaan? Dan helpen we je graag bij deze ingrijpende gebeurtenis.