Share
Personeelsbeleid

Later lezen?

Wat is employer branding en waarom is het zo belangrijk?

We kunnen er niet omheen: de ‘war for talent’ zorgt ervoor dat het niet eenvoudig is om nieuw talent vinden. Door in te zetten op employer branding, kan je ervoor zorgen dat potentiële medewerkers spontaan naar je toestappen. Maar wat is employer branding nu precies en waarom is het zo belangrijk voor je onderneming?  

Wat is employer branding en waarom is het zo belangrijk?

Wat is employer branding? 

Employer branding is een samensmelting tussen hr en marketing. Het is een strategie om als werkgever een sterk werkgeversmerk te ontwikkelen met als doelgroep (potentiële) medewerkers.  

We gieten het even in een definitie: ‘employer branding is een gerichte, langetermijnstrategie om de bewustheid en percepties van werknemers, toekomstige werknemers en stakeholders te beheren.’ Eenvoudiger gezegd schetst employer branding de identiteit van jouw bedrijf en toont het aan de buitenwereld dat het een goede omgeving is om te werken. 

Voordelen employer branding 

Het uitbouwen van een sterk werkgeversmerk is een langetermijninvestering die meerdere voordelen heeft. Experte Sara Walraven benoemt drie belangrijke pilaren: 

  1. Aanwerving 
    Het helpt je met het aantrekken van nieuw talent. Ook het selectieproces zal vlotter verlopen en de kandidaten zijn kwalitatiever, omdat je personen aantrekt met dezelfde visie die jij uitdraagt. 
     
  2. Retentie 
    Employer branding zorgt ervoor dat talent in je organisatie behouden blijft. Medewerkers met een hoge jobtevredenheid zijn minder geneigd om andere jobaanbiedingen op te zoeken en te accepteren. 
     
  3. Engagement 
    Inzetten op employer branding verbetert de ervaring die zowel bestaande als potentiële medewerkers met jouw organisatie hebben. Je medewerkers zijn meer betrokken, waardoor ze zich ontpoppen tot echte merkambassadeurs en je organisatie aanbevelen. 


Waarom als kmo investeren in employer branding? 

De term ‘employer branding’ wordt nog te vaak als buzzwoord gezien. We kregen dan ook al meermaals de vraag: “Waarom zouden we als kmo investeren in employer branding”?  

Sara: “Werken aan je employer brand hoeft zeker geen bakken geld te kosten. Er zijn altijd kleine dingen die je kan doen, denk maar aan: hoe zichtbaar zijn je vacatures en deel je ze wel via de juiste kanalen? Het gaat vooral over het uitdragen waar je voor staat als werkgever. De sollicitanten op je vacatures zijn hierdoor ook kwalitatiever, omdat je mensen aantrekt met dezelfde visie. En hierdoor blijven ze langer in je organisatie.” 

Niet enkel grote, maar ook kleinere ondernemingen hebben baat bij een positief employer brand. Kmo’s hebben heel wat voordelen ten opzichte van grote ondernemingen:

  • De trend naar herstructureringen in grotere bedrijven zorgt ervoor dat kleinere bedrijven een betere betrouwbaarheid en werkzekerheid kunnen bieden.
  • Kmo’s kunnen ook hun locatie als troef uitspelen, omdat grotere bedrijven vaak op een verre afstand en in grootsteden gevestigd zijn. 

 
Door in te zetten op employer branding maak je echt het verschil tussen tevreden medewerkers en betrokken medewerkers. Betrokken medewerkers zijn meer gepassioneerd in hun job en daardoor goeie ambassadeurs voor je onderneming.  

 

Hoe bouw je een sterk werkgeversmerk uit? 

We weten dat een sterk employer brand valt of staat met de tevredenheid van jouw werknemers. Experte Sara Walraven vult aan: “Het is belangrijk dat je vertrekt vanuit je interne organisatie: waar sta je voor en wat wil je uitdragen? En waarom kozen je medewerkers om voor jou te werken?” 

Tevreden medewerkers zullen zich omvormen tot merkambassadeurs die vrijwillig het positief imago van je bedrijf uitdragen. Deze tevredenheid kan je bekomen door inspanningen te doen om de werkomstandigheden te verbeteren: 

  • Erkenning: erken het werk en de inspanningen van je medewerkers en toon welke meerwaarde ze vormen binnen het bedrijf.
  • Betrokkenheid: betrek jouw personeel in de stand van zaken in de onderneming. Zorg voor een goede sfeer en samenhorigheid.
  • Investering: investeer in je werknemers aan de hand van opleidingen en bekijk hun groeimogelijkheden.
  • Communicatie: een goede interne communicatie toont dat je belang hecht aan je medewerkers. 

Een goed imago zorgt voor een enorme return on investment (ROI) en brengt tal van voordelen met zich mee. Bovendien kan elk bedrijf, groot of klein, een goed employer brand opbouwen. Er is dus geen enkele reden om er niet mee bezig te zijn.  

Beluister de podcast

Meer weten over het aanwerven van medewerkers?

Liantis sociaal secretariaat begleidt je van a tot z
Door Jasmien Van Hulle
21 december 2023

Later lezen?

Interesse in dit artikel maar nu even geen tijd?

Laat hieronder je e-mailadres achter en we sturen je een handige link naar het artikel.

We sturen je enkel de link, geen spam.