Ben je op zoek naar een nieuwe medewerker voor jouw bedrijf? Dan zijn er enkele stappen die je moet doorlopen voor een goede werving en selectie. Een eerste stap is om een goed functieprofiel samen te stellen en een duidelijke vacature op te maken. Voor de verspreiding van deze vacature is het belangrijk dat je zoveel mogelijk potentiële sollicitanten bereikt. We sommen de 8 belangrijkste wervingskanalen voor je op.
1. Delen via je eigen werknemers
Heb je al medewerkers in dienst? Dan kan je hen inlichten over de vacature en hen aanmoedigen om deze te verspreiden. Werknemers die graag voor je werken, zijn vaak de beste ambassadeurs. Zij zullen op een enthousiaste manier de vacature aanbevelen aan vrienden en kennissen. Sommige bedrijven koppelen zelfs incentives aan de werving: wie een goede kandidaat kan aanbrengen, wordt beloond.
2. Verspreiden via de VDAB
Voor het verspreiden van jouw vacature ben je in principe verplicht om dit via de VDAB te doen. Toch is dit een heel handig platform om jouw vacature te delen. Je kunt ook hulp vragen aan de VDAB om potentiële sollicitanten uit hun database te contacteren. Bovendien is dit een gratis dienst, niets te verliezen dus! Voor meer informatie kan je terecht op de hun pagina voor werkgevers.
3. Een groot bereik met jobsites
Naast de VDAB bestaan er talloze jobsites om jouw vacture op te delen. Zo kan je terecht op algemene sites als Liantis jobs, Jobat, Vacature en Stepstone. Een minpunt aan dit kanaal is dat dit een betalend medium is. Wil je hier toch gebruik van maken? Zoek dan een gespecialiseerde of regionale jobsite zoals ICTjobs, Creative Skills of Bouwjobs. Zo betaal je minder en kan je je toespitsen op een specifieke doelgroep.
4. Sta met je bedrijf op jobbeurzen
Op jobbeurzen kan je aan heel wat mensen jouw vacature aanbieden. Een voordeel is hier dat je op specifieke beurzen ook een heel gerichte doelgroep kunt gaan bereiken. Afstudeerbeurzen zijn bijvoorbeeld heel geschikt om pas afgestudeerden te werven.
5. Vind personeel via uitzendkantoren
Vroeger werden uitzendkantoren bijna uitsluitend ingeschakeld voor tijdelijke vacatures, bijvoorbeeld voor een vervanging. Sinds de afschaffing van de proeftijd maken steeds meer en meer bedrijven gebruik van uitzendkatoren bij de zoektocht naar een vaste werknemer. Het grootste voordeel van dit wervingskanaal is dat een nieuwe werknemer de eerste maanden op de payroll van het uitzendkantoor blijft. Als de samenwerking niet loopt zoals verwacht, vermijd je hoge opzegvergoedingen-en termijnen.
6. Sta open voor spontane sollicitaties
De timing zit misschien niet altijd goed, maar toch is het belangrijk dat je voldoende aandacht besteedt aan spontane sollicitaties. Krijg je een sollicitatie binnen van iemand voor wie je geen vacature hebt, maar die op termijn misschien een goede aanwinst kan zijn? Nodig deze persoon dan uit voor een gesprek en maak duidelijk dat er nu geen vacatures zijn, maar je op termijn misschien wel interesse hebt. Zo houdt deze sollicitant een positief gevoel over aan jouw bedrijf.
7. Doelgericht rekruteren via socialemediakanalen
Socialemediaplatformen kunnen heel efficiënte wervingskanalen zijn, op voorwaarde dat je er voldoende tijd insteekt en nadenkt over jouw doelgroep. Een goed onderhouden en professionele Facebook-pagina is een uitstekend kanaal om een vacature te delen. LinkedIn is dan weer een uitstekend medium voor de rekrutering van bedienden. Denk dus goed na over de doelgroep die je wilt bereiken, en kies het bijpassende kanaal om de vacature te verspreiden.
8. Ga voor de klassieker: papier
Door de opkomst van het internet is het effect van vacatures in papieren publicaties enorm afgenomen. Toch spelen deze media nog steeds hun rol, maar dit dan ter ondersteuning van een wervingscampagne. Gezien de hoge prijs van advertenties in magazines of kranten, is dit wervingskanaal eerder geschikt voor grote bedrijven. Overweeg je als regionale KMO toch een campagne in printed media? Dan is bijvoorbeeld adverteren in De Zondag een goede start.
Denk na over alternatieve kanalen bij de zoektocht naar personeel
Je hoeft je niet te beperken tot de standaard wervingskanalen bij de zoektocht naar een nieuwe werknemer. Afhankelijk van de sector en de functie kan jouw bedrijf voordeel halen uit het gebruik van alternatieve kanalen. Bij het zoeken van technische profielen kan je bijvoorbeeld een samenwerking aangaan met een nabijgelegen technische school of opleiding. Op die manier profileer je je niet alleen als interessante werkgever naar de leerlingen, maar creëer je ook goodwill bij de scholen.
Kies een wervingskanaal dat bij jouw doelgroep past
Er zijn heel wat online- en offline kanalen om jouw vacature te verspreiden en nieuwe werknemers te zoeken. Hierbij is het van groot belang om na te denken op welke platformen jouw doelgroep zich bevindt. Wees dus creatief en ga na welke kanalen je allemaal kunnen helpen bij de zoektocht naar een nieuwe werkkracht.
Wil je meer weten over het aanwerven van personeel?
Download dan het gratis e-book. Je leest er alles wat je moet weten: van de kostprijs van een werknemer, een functieprofiel en vacaturetekst schrijven, tot wettelijke documenten en verplichtingen.