Net zoals het goed is om aan het einde van een relatie ‘positief’ uit elkaar te gaan, is dat ook het geval in een werkgever-werknemer-relatie. Dat kan via een exitgesprek. Je gaat dan in dialoog met je medewerker voor hij het bedrijf verlaat en neemt op die manier ‘warm’ afscheid. Een goed idee voor jou én je medewerker. We sommen even kort de voordelen van zo’n gesprek voor je op.
De reden achterhalen
Als een werknemer kiest om het bedrijf te verlaten, dan kan dat verschillende redenen hebben. Zoals:
- de werksfeer
- een verhuis
- geen uitdagingen/doorgroeimogelijkheden
- de combinatie van werk en privé
- leidinggevenden/collega’s
- ontwikkelingsmogelijkheden (opleidingen)
- arbeidsvoorwaarden (verloning, uren, flexibiliteit)
- …
Aan veel van die redenen kan je als werkgever weinig doen, zoals bijvoorbeeld een verhuis, maar op sommige aspecten heb je wel een invloed. Denk aan de werksfeer of de arbeidsvoorwaarden.
Door tijdens een exitgesprek de reden van vertrek te achterhalen, kan je verbeteringen aanbrengen in jouw organisatie en zo misschien wel verder verloop vermijden.
Goed voor je employer branding
Je werknemers op een positieve noot laten vertrekken, zorgt ervoor dat ze met een goed gevoel het bedrijf verlaten. Zo voorkom je dat ze slecht praten over je onderneming en anderen afraden om bij jou te werken of zelfs te kopen.
“De werknemer die het bedrijf verlaat en het exitgesprek krijgt, zal blij zijn met de aandacht die hij nog krijgt. Hij zal wanneer hij terugblikt dan sneller denken dat hij toch voor een tof bedrijf heeft gewerkt. En je wil dat werknemers achteraf met lof over je bedrijf praten”, vertelt Jolijn Dedoyard, hr-experte bij Liantis.
Je toont op die manier ook dat je om je werknemers geeft, hen respecteert en bereid bent om naar hen te luisteren. Dat is goed voor je imago als goede werkgever.
“Je geeft het signaal aan je huidige werknemers dat je het belangrijk vindt dat ze er zijn en dat je daarom in gesprek wil treden als ze weggaan”, aldus Jolijn Dedoyard.
Patroon zoeken bij veel verloop
Als één medewerker zijn ontslag indient, kan dat heel vervelend zijn voor jou als werkgever. Volgen er (op relatief korte tijd) nog medewerkers, dan kan je beter achterhalen waar het misloopt. Doe je geen exitgesprekken, dan achterhaal je misschien nooit de (echte) reden en blijft het probleem zich herhalen.
Het beste halen uit je onderneming
Dankzij exitgesprekken heb je nuttige feedback over je bedrijf. Als je die feedback grondig evalueert, dan kan je ze gebruiken om je bedrijf te optimaliseren. Ontdek je bijvoorbeeld dat je werknemers nood hebben aan opleiding of aan flexibele werkuren, dan kan je de nodige aanpassingen doorvoeren. Zo zorg je niet alleen voor minder verloop, maar ook voor gelukkig personeel. En laat gelukkig personeel nu net zoveel productiever zijn!
Een goed gevoel na vertrek
De bedoeling van een exitgesprek is echt om het afscheid positief af te sluiten. Bovendien laat je zo ook de deur open, mochten werknemers later toch nog willen terugkeren.
“Als iemand achteraf nog zou willen terugkeren, dan zal de stap minder groot zijn. Je kan dan als werkgever nog altijd beslissen of je erop wil ingaan”, aldus Jolijn Dedoyard, hr-experte bij Liantis.