Share
Personeelsbeleid

Later lezen?

Bas Moeyaert over de razendsnelle groei bij Loop Earplugs

De eerste jaren van een bedrijf zijn in veel gevallen erg hectisch. Zeker als je onderneming aan een fluks tempo blijft groeien. In deze aflevering van Kraakhelder vertelt Bas Moeyaert over de rollercoasterjaren van de scale-up Loop Earplugs. Wat drie jaar geleden begon als een bedrijf met tien werknemers is nu geëvolueerd naar een onderneming met meer dan 320 medewerkers. Die snelle groei is fijn, maar gaat vaak gepaard met serieuze uitdagingen en valkuilen. Hoe laat je je onderneming, je team en je bedrijfscultuur op een duurzame wijze groeien? Als verantwoordelijke voor People & Culture deelt Bas heel wat boeiende inzichten over de razendsnelle groei bij Loop Earplugs.  

work life balance

Gezond boerenverstand

Wanneer je bedrijf op drie jaar tijd als een komeet de lucht in schiet, staat voor werknemers één codewoord centraal: verandering. Belangrijke beslissingen met een grote impact voor het bedrijf volgen elkaar dan immers in sneltempo op. “Vaak moet je dan je gezond boerenverstand gebruiken”, geeft Bas mee. Tijd om alles in detail te onderzoeken is er nu eenmaal niet.  

Die beslissingen hoeven ook niet per se op de schouders van één persoon te rusten. “Het is een utopie dat een leider alles moet weten en beslissen”, vervolgt Bas. “In het ideale geval moeten de mensen in je team net sterker zijn dan jezelf. Zij houden je dan scherp en komen met oplossingen, want je kan zelf onmogelijk op alle vlakken expert zijn. De experten, dat moeten je teamleden zijn.” 

 

Kracht van kwetsbaarheid

Naast de focus op kennis en expertise is de cultuur van openheid en kwetsbaarheid een tweede belangrijke pijler bij Loop Earplugs. Fouten maken is helemaal oké, zolang je er maar iets uit leert. “Fail fast, fail cheap is een van de motto’s binnen het bedrijf”, laat Bas weten. “De generatie van jonge werknemers apprecieert die kwetsbaarheid enorm, en we proberen die ook actief te cultiveren via feedbackgesprekken.” Een veilige omgeving waar je continu kan leren en verbeteren is duidelijk van goudwaarde.  

Minstens even belangrijk bij een scale-up is het rekruteringsproces, net omdat je groei als bedrijf daar van afhangt. Wat opvalt bij Loop Earplugs is dat het rekruteringsproces trager verloopt in vergelijking met andere scale-ups. Dat is een bewuste keuze, om zeker te zijn de juiste mensen aan te werven. Door in verschillende fasen te rekruteren probeert het team in te schatten of iemand een toegevoegde waarde zal zijn voor het bedrijf. “Het gaat daarbij niet enkel om skills, maar evenzeer over culturele fit. We willen niet samenwerken met brilliant assholes, die maken je bedrijfscultuur kapot. We zoeken mensen die niet alleen hun vak kennen, maar ook nederig genoeg zijn om te blijven leren.”  

 

Bedrijfscultuur cultiveren

Die bewuste bedrijfscultuur is bij Loop Earplugs een belangrijk gegeven. Niet vanzelfsprekend, want als snelstartende onderneming is die cultuur voortdurend in beweging. “Elke keer dat je iemand nieuw aanwerft, voeg je een nieuwe dynamiek toe”, legt Bas uit. En om die bedrijfscultuur na nieuwe aanwervingen blijvend concreet te houden, zorgt Loop Earplugs ervoor dat ze regelmatig hun waarden evalueren en bijschaven. Dat doen ze in samenspraak met diverse stakeholders. Zo is het management zeker dat die bedrijfscultuur niet alleen op papier klopt, maar ook door de werknemers gedragen wordt.  

 

Structuurtjes

Procesmatig aan de slag gaan is een ander stokpaardje bij Loop Earplugs. “Mijn eerste werkervaring was als procesingenieur bij Colruyt”, vertelt Bas. “Ik ging met teams aan de slag om te kijken hoe het werkproces geoptimaliseerd kon worden. Dat procesmatig werken zit ook wel een beetje in mijn natuur; ik hou van structuurtjes. Als die op punt staan, bieden die je ook de ruimte om los te komen van dat proces en te connecteren met mensen. Het credo bij die processen blijft steeds: keep it simple.”  

Een van die processen is een engagement survey die werknemers tweemaal per jaar moeten invullen. Die peilt dan naar verschillende thema’s, bijvoorbeeld work-lifebalance. “Zo kunnen we achterhalen wat er leeft op de werkvloer. We zijn nu bijvoorbeeld aan het kijken hoe we mensen kunnen uitnodigen om meer naar kantoor te komen, want we merken dat er soms echt mooie zaken ontstaan als mensen fysiek samenzijn.”  

 

Correct verlonen

Naast de soft business verandert er bij een scale-up ook heel wat op het vlak van de hard business. Verloning, om maar iets te noemen. “Wij steken heel veel tijd in de berekening van correcte lonen”, weet Bas. “Via marktdata stellen we benchmarks op en we verlonen vandaag bewust op een mooi percentiel van de markt. Ik ben ervan overtuigd dat als je goeie mensen wil, je ze ook goed moet verlonen. Ook extralegale voordelen horen daarbij. Zo zijn we gegroeid van 20 dagen vakantie naar 32.” 

 

Tips voor ondernemers

Voor ondernemers die voor een vergelijkbare groeifase staan, geeft Bas nog drie tips mee:  

  • Zorg voor een sterk team – Omring je met mensen die sterker zijn dan jezelf. Zo kan je team zelfstandig functioneren en kan je als leider focussen op het grotere geheel.  
  • Alles op z’n tijd – Probeer niet alles tegelijkertijd te doen. Externe hulp en coaching kunnen je helpen om op de juiste momenten de juiste keuzes te maken.  
  • Perfectie is een illusie – Focus op wat echt belangrijk is en kies bewust je prioriteiten.  

Wil je meer leren over hoe je je bedrijfscultuur en team kan laten groeien op een duurzame manier? Luister dan zeker naar de volledige aflevering van Kraakhelder en ontdek alle tips van de expert.  

Als ondernemer op zoek naar een helpende hand en advies op maat?

Ontdek wat Liantis voor jou kan doen
Door Aaron Götze
15 oktober 2024

Later lezen?

Interesse in dit artikel maar nu even geen tijd?

Laat hieronder je e-mailadres achter en we sturen je een handige link naar het artikel.

We sturen je enkel de link, geen spam.