Na een uitgebreide selectieprocedure vond je eindelijk de geschikte kandidaat. Proficiat! Tijd om de praktische zaken te regelen voor de start. Heb je een loon afgesproken? Dan giet je daar best alle voorwaarden van in een contract. Maar wat moet er precies in zo’n arbeidsovereenkomst? Deze vijf elementen mogen zeker niet ontbreken.
1. Een belangrijke basis: de identificatiegegevens
Voor het opstellen van het contract heb je identificatiegegevens nodig van beide partijen. Vermeld zeker deze gegevens in het arbeidscontract:
- Naam, voornaam, woonplaats en andere identificatiegegevens van beide partijen
- (Hoofd-)plaats van arbeid
- Datum van indiensttreding
- Functie
Rekening houdend met de privacywetgeving is het ook belangrijk dat je de nieuwe werknemer voldoende informeert over hoe je als werkgever precies omgaat met persoonsgegevens.
2. Type arbeidscontract: wat kies je?
Afhankelijk van het type arbeidsovereenkomst, zijn er andere regels van toepassing. Hier wordt een onderscheid gemaakt tussen:
- De aard van het werk: arbeider of bediende
- De duur van de overeenkomst: arbeidsovereenkomst van beperkte of onbeperkte duur
- De omvang van de prestaties: voltijdse of deeltijdse arbeid
Jouw antwoord op deze drie elementen zal dus de vormgeving van de arbeidsovereenkomst beïnvloeden. Wil je weten welk type arbeidsovereenkomst je het best kiest? Lees hier alles wat je hierover moet weten.
3. Loon en extra voordelen
Zonder dat er een loon afgesproken is, kan er geen sprake zijn van een arbeidsovereenkomst. Vermeld dus zeker welke vergoeding de nieuwe werknemer ontvangt. Dit omvat niet enkel het brutoloon, maar ook bijkomende vergoedingen of extralegale voordelen.
Benieuwd naar welke factoren het kostenplaatje van jouw medewerker beïnvloeden? Bekijk hier de totaalkost van een aanwerving. Neemt je voor het eerst een werknemer aan? Dan zijn er mogelijk twee manieren om de loonkost te verlagen.
→ Lees meer over de arbeidskost van een werknemer.
4. Contractbeëindiging
Afhankelijk van het contracttype, zijn er verschillende mogelijkheden om het contract te beëindigen. Bij een contract van bepaalde duur, loopt de overeenkomst automatisch af op de afgesproken einddatum. Bij een contract van onbepaalde duur wordt er echter geen zo’n einddatum bepaald. Toch kan elke partij beslissen om de overeenkomst eenzijdig stop te zetten.
Je noteert in het contract best al enkele voorwaarden in het geval van zo’n eenzijdige beëindiging. Wat is de opzegtermijn? Welke stappen moeten er precies doorlopen worden? Lees hier alles wat je moet weten over de beëindiging van een arbeidscontract.
5. Aanvullende bepalingen
Als werkgever kan je een aantal aanvullende voorwaarden aan het contract toevoegen. Dit zijn bijvoorbeeld concrete afspraken rond anciënniteit, intellectuele rechten, scholing en concurrentie. Afhankelijk van de functie en de situatie van de werknemer, kan je dus bepaalde clausules toevoegen aan jouw arbeidscontract. Door aanvullende voorwaarden aan een contract toe te voegen, creëer je duidelijkheid over een aantal nuttige zaken. En je weet, goede afspraken maken goede vrienden.
Klaar? Tekenen maar!
Er komt heel wat kijken bij het opmaken van een arbeidscontract. Zorg zeker dat je deze overeenkomst opmaakt volgens de regels van de kunst. Heb je vragen of twijfels? Neem dan zeker contact met ons op.
Wil je meer weten over het aanwerven van personeel? Download dan het gratis e-book. Je leest er alles wat je moet weten: van de kost van een aanwerving, een functieprofiel en vacaturetekst schrijven, tot wettelijke documenten en verplichtingen.