Elke zelfstandige betaalt voorlopige sociale bijdragen, berekend op zijn inkomen van drie jaar terug. Ligt zijn inkomen dit jaar lager dan drie jaar geleden? Dan krijgt hij over twee jaar terug wat hij nu te veel betaalt. Maar twee jaar is soms (te) lang wachten…
Weet je klant nu al dat zijn inkomen dit jaar lager zal liggen dan drie jaar geleden? Of verwacht hij dit jaar helemaal geen inkomen? Dan kan hij vermindering, of zelfs vrijstelling van sociale bijdragen aanvragen. En, dan hoeft hij geen twee jaar te wachten op een terugbetaling.
Wanneer kan mijn klant een vermindering van sociale bijdragen vragen?
Werkt je klant als zelfstandige in een eenmanszaak of in een vennootschap? Verwacht hij dit jaar een inkomen, lager dan dat van drie jaar geleden? Én ligt dat inkomen onder een wettelijk vastgelegde drempel? Dan kan hij vermindering van sociale bijdragen aanvragen.
Elke bijdragecategorie heeft een eigen drempel. Ze is dus verschillende voor een startende zelfstandige, een meewerkende echtgenoot, een zelfstandige in bijberoep of een gepensioneerde. Ook het inkomen dat je klant in het nieuwe jaar verwacht, telt mee voor de berekening van het verminderde bedrag.
Wanneer kan mijn klant een vrijstelling van sociale bijdragen vragen?
Verwacht je klant dit jaar een zeer laag, of zelfs geen inkomen? Dan kan hij ook vrijstelling van sociale bijdragen aanvragen. Uitzondering zijn zelfstandigen die werken in hoofdberoep, en meewerkende echtgenoten. Zij kunnen enkel vermindering aanvragen.
Kan mijn klant een aanvraag voor meerdere jaren doen?
Wil je klant vermindering of vrijstelling van sociale bijdragen aanvragen? Dan moet hij dat doen per kalenderjaar. Een aanvraag voor meerdere jaren tegelijk is niet mogelijk.
Enkel een vrijstelling in het kader van een onbezoldigd mandaat of van het kosteloos aantonen van bedrijfsbeheer of beroepskennis, wordt automatisch toegekend voor een periode van drie jaar.
Hoe gebeurt de aanvraag?
Elke aanvraag gebeurt via het standaardformulier. Ook de aanvraag voor vrijstelling in het kader van een onbezoldigd mandaat of van het kosteloos aantonen van bedrijfsbeheer of beroepskennis.
- Je klant kiest voor vermindering of vrijstelling van bijdragen.
- Hij motiveert zijn aanvraag (bijvoorbeeld ‘onbezoldigd mandaat’).
- Hij voegt bewijsstukken toe (bijvoorbeeld het verslag van de algemene vergadering).
Wat als de situatie van mijn klant verandert?
Verandert de situatie van je klant, en voldoet hij daardoor in de loop van het jaar niet meer aan de voorwaarden voor vrijstelling of vermindering van sociale bijdragen? Dan moet hij (of jij) dat melden aan het sociaal secretariaat, zodat de vrijstelling of vermindering herzien kan worden.