Als accountant of belastingadviseur krijg je veel vragen over ‘financiële gezondheid’. Wat dat precies inhoudt, daar heb je vast je persoonlijke mening over, maar dit zijn criteria die je het best meepakt. Zowel om je eigen klanten door te lichten als om hierover advies te geven. Het zijn evidente aspecten, bondig gebundeld en op een rij gezet. Zoek het antwoord op deze vragen.
Is de onderneming van je klant solvabel?
Solvabiliteit is de verhouding tussen het eigen en vreemd vermogen van je klant.
- Eigen vermogen: geld dat je klant zelf in zijn eenmanszaak stopt of het geld dat de aandeelhouders van zijn vennootschap ter beschikking stellen.
- Vreemd vermogen: alle leningen op korte en op lange termijn.
Hoe groter het aandeel eigen vermogen, hoe solvabeler de onderneming van je klant.In een solvabele onderneming maakt het eigen vermogen minstens 50% van het totale kapitaal uit.
Is de onderneming van je klant rendabel?
De rendabiliteit van een onderneming: de winst gedeeld door het geïnvesteerde vermogen.
Als je klant investeringen doet, dan is het de bedoeling dat die winst genereren. Dat hoeft uiteraard niet elk jaar zo te zijn. Is de onderneming van je klant echter twee opeenvolgende jaren niet rendabel, dan is dat geen goed teken.
Heeft de onderneming van je klant voldoende liquide middelen?
Het is belangrijk dat je klant op korte termijn zijn rekeningen kan betalen. Daarom moet hij of zij minstens zoveel kasinkomsten hebben, als hij kasuitgaven heeft. Te weinig kasinkomsten kunnen problematisch zijn.
Regelmatig uitstel van betaling of grote vertragingen in zijn betalingsverkeer kunnen op problemen wijzen.
Zijn deze risicofactoren aanwezig in de onderneming van je klant?
- In meer dan 15% van de gevallen van faillissement, was de bedrijfsleider al eerder bij een faillissement betrokken.
- Soms wordt voor een onderneming in moeilijkheden een voorlopig bewindvoerder aangesteld. 20% van de bedrijven onder voorlopig bewind, gaat bankroet.
- Publiceerde je klant al twee jaar zijn jaarrekening niet? Dan kan dat een signaal zijn.
- Heeft je klant sociale of fiscale schulden? Ook dat kan een teken aan de wand zijn.
Twijfel je over de financiële gezondheid van een onderneming? Dat hoeft geen reden tot paniek te zijn. Indien er moeilijkheden tijdig opgemerkt worden, is het vaak mogelijk om ofwel via experten en maatregelen het tij te keren, of om op z’n minst de gevolgen voor alle partijen zo veel mogelijk te beperken.