Tijden veranderen. De digitalisering heeft een ingrijpende invloed op je job. Telwerk en administratie gebeuren steeds meer automatisch, waardoor je tijd wint voor een persoonlijkere dienstverlening en een optimale relatie met je klant! Hier lees je hoe je dat doet.
- Houd het eenvoudig. Ondernemers zijn geen accountants of belastingadviseurs. Ze zijn niet allemaal vertrouwd met financiële termen en vaktechnische taal. Zorg dus voor een website in mensentaal, schrijf eenvoudige mails en communiceer helder tijdens meetings.
- Adviseer je klant. Dankzij de automatisering heb je nu tijd voor meer dan de zuiver boekhoudkundige taken. Als accountant of belastingadviseur kun je je klant helpen een financiële analyse van zijn bedrijf te maken.
- Filter boekhoudkundige data. Zo verdrinkt je klant niet in een zee aan cijfers, maar toon je hem meteen de gegevens die voor hem relevant zijn. Analyseer en interpreteer die gegevens ook voor hem.
- Denk mee met je klant. Help hem om de juiste bedrijfsbeslissingen te nemen. Waar liggen kansen en bedreigingen in de branche? Welke evolutie maakt de markt door? Waarschuw je klant ook als het de verkeerde kant uitgaat!
- Specialiseer je! Klanten zijn vaak op zoek naar heel specifiek advies. Heb je een sterke reputatie in een bepaalde sector? Is er een branche die je passioneert? Pak daarmee uit en biedt je klanten gespecialiseerd advies.
- Wees bereikbaar. Zorg ervoor dat je klant je snel en eenvoudig kan bereiken. Organiseer bijvoorbeeld online meetings (tijdswinst voor jou én je klant!). Of investeer in een online klantenportaal, waar je klant 24/7 alle financiële informatie over zijn bedrijf terug kan vinden.
- Wees transparant over je werkwijze en de kosten. Je klanten kunnen steeds meer zelf, via eenvoudige boekhoudpakketten. Ze worden ook kritischer én mondiger. Ze weten graag welke meerwaarde je hen biedt, en tegen welke prijs.
Werk daarom met een offerte of bied je klant een abonnement aan, waarbij hij kan kiezen uit bepaalde modules in je dienstverlening. Hij betaalt bijvoorbeeld enkel voor de IB-aangifte of voor loonadvies. Wil hij meer? Of moet je sneller werken? Dan verantwoord je makkelijk de extra kosten.
Het geheim voor een succesvolle klantenrelatie in het kort? Bied je klant méér, op een eenvoudige en transparante manier!