Steeds meer cijferwerk gebeurt digitaal. Het zorgt ervoor dat jij meer tijd hebt voor advies en coaching van je klant. Het betekent echter ook dat jij en je personeel anders moeten gaan werken en dat nieuwe criteria belangrijk worden bij de aanwerving van je medewerkers.
Hoe motiveer je je personeel?
Jij hebt waarschijnlijk de omslag gemaakt: je kantoor moet mee met de digitale stroom . Maar zijn je werknemers ook overtuigd? Hebben ze zin in een nieuwe aanpak? Zijn ze klaar voor verandering?
Geef hen inspraak
Luister naar je werknemers. Hoe denken zij over de veranderingen? Wat schrikt hen af? Wat kunnen ze bijdragen? Werknemers die inspraak krijgen in het veranderingsproces, blijven gemotiveerd. Als hun inbreng gewaardeerd wordt, vergroot hun engagement. Werknemers die verantwoordelijkheid krijgen, zijn bovendien veel enthousiaster over hun job.
Leid hen op
Je werknemers hebben andere vaardigheden nodig dan vroeger. Soft skills zijn bijvoorbeeld heel belangrijk voor de accountant of belastingadviseur van vandaag. Hebben je medewerkers zicht op hun communicatiestijl? Kennen ze de technieken van constructief onderhandelen? En kunnen ze coachend in gesprek gaan met de klant? Je werknemers leren waarschijnlijk graag nieuwe vaardigheden bij. Opleidingen en trainingen motiveren zelfs wie al geroutineerd is in zijn job.
Hoe zoek je gemotiveerd personeel?
Ook bij de zoektocht naar nieuw personeel speelt de veranderende job een rol.
Vind een match voor je klanten
Ga op zoek naar iemand die meedenkt en communicatief is. Een nieuwe kracht die erin slaagt om ingewikkelde materie eenvoudig te vertalen voor je klanten. Probeer een analytische geest te vinden die kan bepalen wat er voor de klant echt toe doet. Ga voor een sollicitant die mensgericht is, emotioneel intelligent en vlot bereikbaar voor je klant. Een medewerker die je klanten écht verder kan helpen, haalt energie uit zijn job!
Stel een divers team samen
Een combinatie van geroutineerde werknemers en nieuwe werknemers met een frisse blik, zorgt voor een sterk team. Benut de verschillende talenten van je werknemers en zorg dat ze mekaar motiveren!
Maak van je werknemers ambassadeurs
Traditionele kanalen om sollicitanten te vinden, leveren vaak niets op. Vacaturewebsites of vaktijdschriften? Niet veel reactie. Schakel je personeel dus in om talent buiten de organisatie te spotten. Zijn je medewerkers oprecht tevreden? Dan weten mensen in hun netwerk meteen dat het fijn is bij jou te werken.