Sommige klanten stellen je rol bij traditionele boekhoudkundige taken in vraag. Soms kunnen ze die zélf uitvoeren met een eenvoudig boekenpakket of besteden ze die voor weinig geld uit aan grote boekhoudkantoren. Hoe kan je je klant iets bieden waarvoor hij jou wil betalen?
1. Ga efficiënter werken
De balans opmaken, de loonadministratie in orde brengen of een belastingaangifte doen: veel boekhoudkundige taken kun je makkelijk automatiseren. Eenvoudige boekhoudsoftware neemt je al een hoop werk uit handen en bespaart je heel wat tijd. En dus ook geld.
2. Gebruik de vrijgekomen tijd nuttig
Als je een groot deel van je werk automatiseert, dan komt er tijd vrij voor andere dingen. En daar verdien je dan ook liefst wat aan. Dat kan, als je je klanten naast de basisdiensten ook echt meerwaarde biedt. Zorg voor een kwalitatief hoogstaande dienstverlening!
a. Investeer in persoonlijk contact met je klant. Luister naar hem en leer zijn bedrijf én zijn ambities kennen.
b. Adviseer je klant. Je klant verwacht niet alleen dat je zijn boekhouding doet. Hij wil ook inzicht in de economische realiteit en de trends van het moment. Hij wil een grondige analyse van zijn bedrijf en bijhorend advies.
c. Specialiseer je. Wil je de concurrenten écht voor blijven? Zorg dat je kunt uitpakken met specifieke kennis en ervaring, zelf of via een samenwerking met collega’s.
d. Doe je voordeel met digitalisering. Met geavanceerde softwarepakketten verzamel en analyseer je alle data van je klanten. Hierop baseer je de meest relevante adviezen!
3. Overtuig je klant
Je klant betaalt je facturen niet langer zomaar. Hij wil – liefst op voorhand - weten wat je voor hem betekent en wat hem dat kost. Maak inzichtelijk hoe jouw aanpak hem tijd, geld en moeite bespaart. Als je daarover goed communiceert, en de klant kunt overtuigen van jouw meerwaarde voor zijn bedrijf, dan is hij ongetwijfeld ook bereid om daarvoor te betalen.