Tijdens het uitwerken van je marketingplan, heb je uitgemaakt welke producten of diensten je gaat aanbieden. Nu wacht je een volgende taak: het bepalen van je prijsbeleid. Je vertrekt als zelfstandige vanuit 3 aandachtspunten die elk hun rol spelen: je kosten, de klanten(verwachtingen) en de concurrentie. Afhankelijk van de positie waarin je je bevindt zal 1 van die 3 factoren sterker dan de andere doorwegen in je prijsbeleid. De ene keer zal de nadruk liggen op de kosten, de andere keer op de afnemers. We bespreken de 3 mogelijkheden.
Voor je een verkoopprijs vastlegt, moet je de kosten in kaart brengen. Je kan die kosten opdelen in vaste kosten (bijvoorbeeld huur, verzekeringen) en variabele kosten (bijvoorbeeld grondstoffen, verpakking). Vertrekkend van die kosten bereken je het ‘break-even’-punt. Dit is de prijs waarbij je kosten gelijk zijn aan de opbrengst en waarbij je dus noch winst, noch verlies boekt. Vanaf dat break-even-punt kan je dan je winstmarge gaan bepalen, in functie van wat haalbaar is voor je eigen zaak, in de markt waarin je opereert.
Hierbij onderscheiden we twee methoden:
Bij deze methode ga je uit van de mogelijke verkoopprijzen en de reactie hierop van de afnemers. Je kan bijvoorbeeld focussen op de prijs die de klant verwacht en wil betalen. Door je samengestelde marketingmix zal je een bepaalde prijsbeleving oproepen bij de klant. Via je marktanalyse kan je nagaan welke prijs de consument verwacht.
Afhankelijk van de doelen die je wil bereiken, kan je verschillende prijsstrategieën hanteren (en die onderling afwisselen). We zetten enkele veel gebruikte strategieën op een rij. Een aantal daarvan zijn typisch voor de consumentenmarkt, andere zijn zeker ook toepasbaar bij verkopen aan professionele afnemers.
Deze strategieën worden bepaald door vraag en aanbod in de markt.
Deze strategie wordt bepaald door wat de concurrenten doen met betrekking tot de prijs.
Vraag eventeel raad bij je boekhouder!