Hoe groter je netwerk, hoe meer potentiële klanten of partners je hebt. Wil je wel netwerken, maar weet je niet goed hoe je eraan begint? Of wil je graag wat hulp om zoveel mogelijk uit een netwerkmoment te halen? Lees dan de onderstaande tips en maak werk van je netwerk.
Een kleine tijdsinvestering levert je op termijn heel wat op. Een persoonlijk gesprek blijft namelijk dé beste manier om duurzame, zakelijke relaties op te bouwen.
Wie kom je zoal tegen op een netwerkevenement? Niet de minste!
Natuurlijk zal je niet op elk evenement alle profielen tegenkomen. Toch blijft het een feit: hoe vaker je netwerkt, hoe meer mensen je ontmoet.
Uit de gesprekken die je tijdens een netwerkevenement hebt, krijg je zicht op enkele personen met wie je in de toekomst het best eens gaat samenzitten. Zulke events zijn zelden het moment om actief te verkopen. De gesprekken die je houdt en de banden die je opbouwt, dragen daar indirect wel toe bij.
Gebruik je kostbare tijd op de juiste manier. Niet elk evenement is even interessant voor jou. Ga dus na wie er aanwezig zal zijn en hoe het programma in elkaar zit, voor je beslist om je tijd en geld te investeren.
Eens je weet welke profielen erheen komen, kan je nog een stap verder gaan en nagaan welke interesses ze hebben. Dat maakt het veel makkelijker om een gesprek te starten (dat niet enkel over business gaat).
Wissel ook het soort evenement af. Het is logisch dat je vaak naar sectorgerelateerde evenementen gaat, maar het is ook de moeite om je gezicht te laten zien bij je lokale sportclub. Dit is niet de plaats waar je op klanten jaagt, maar waar je jezelf in een informele setting laat zien. In zo’n sportclub kom je iedereen van de omgeving tegen, vast en zeker ook een paar interessante mensen.
Raap je moed bijeen en spreek mensen aan, liefst veel. Het gaat erom je gezicht, merk en zaak bekend te maken bij anderen. Spreek je slechts één of twee personen aan op een lokale ondernemersbijeenkomst, haal je niet zo heel veel uit je aanwezigheid.
Hoe vaker je netwerkt, hoe meer je bekende gezichten ziet die jou op hun buurt voorstellen aan anderen. Zo groeit je kenniskring gestaag.
Eén van de eerste vragen die je krijgt, is wat je precies doet en wat je met jouw zaak wil bereiken. Het is belangrijk dat je op een vlotte manier uitlegt welke dienst jij levert (en waarom die fantastisch is). Maar rammel geen plat verkooptekstje af dat je duidelijk geoefend hebt. Dat valt op en is niet authentiek. Vertel daarom eerder het verhaal van jouw onderneming, waarom je onderneemt,…
Het is altijd beter om jouw diensten of gunsten aan te bieden dan ernaar te vragen. Zo maak je meteen een goede indruk bij je gesprekspartner en zal hij meer geneigd zijn jou te helpen. Het is misschien wat stom, maar een klein cadeautje – al is het maar een stylo of kleine gadget – werkt ook goed. En kan dienen als ijsbreker indien nodig.
Je vertegenwoordigt niet alleen jezelf, maar ook jouw merk. Dus wanneer jij het laat afweten, heeft dat gevolgen voor jouw onderneming. Kom je 40 minuten na het begin van een lezing of sessie binnengestrompeld - terwijl je achteloos op je telefoon aan het tokkelen bent - is dat geen goede eerst indruk.
Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk businesscards verzamelt en de gegevens van al die mensen daarna aan je contacten toevoegt. Andersom mag je wat selectief zijn met je kaartjes. Niet elk gesprek zal een schot in de roos zijn. Je hoeft gesprekken die nergens heengaan ook niet verder te zetten. Er loopt heus wel iemand rond met wie het beter klikt. Daarnaast kunnen ook kleine cadeautjes, zoals een balpen of een gadget helpen als ijsbreker voor een gesprek.
Steek. Hem. Weg. Kijk dan ook nooit op je telefoon wanneer je met iemand in gesprek bent. Je komt ongeïnteresseerd over en wie weet loop je zo een belangrijke samenwerking mis. Heb je een persoonlijk gesprek dat niet kan wachten? Zonder je dan even af.
Tijdens het gesprek maakte je eerste indruk op je gesprekspartner. Een blijvende indruk achterlaten doe je door goed op te volgen. Een paar vuisteregels:
TIP! Ben je wat verlegen en is netwerken een hele opgave voor jou? Pas dan zeker onze tips toe, speciaal voor introverte ondernemers.