Ik wil starten

Mijn belastingaangifte invullen als zelfstandige

Geschreven door Florence Van Coillie | 20 augustus 2018

Elk jaar opnieuw valt de belastingaangifte in je brievenbus. Die aangifte bestaat uit twee delen. Iedere belastingplichtige die in België woont, is aan de inkomstenbelasting onderworpen en moet daarom het 1e deel van de belastingaangifte invullen. Enkel als zelfstandige vul je ook het 2e deel ervan in. Gelukkig is dat tweede deel een stuk eenvoudiger. Ontdek hieronder hoe je dit best aanpakt.

Zit de aangifte in je (elektronische) brievenbus, dan heb je feitelijk 2 mogelijkheden: zelf invullen of aan je boekhouder geven.

Je geeft je aangifte zo snel als mogelijk aan je boekhouder

Om ieder vergissing en bijgevolg sancties of correcties te vermijden, is het een goed idee om je aangifte te laten invullen door jouw boekhouder. Daar zijn ze immers expert in. Naast het voorkomen van fouten, weet jouw boekhouder misschien ook welke aftrekbare kosten er voor jou van toepassing zijn en hoe je deze kan maximaliseren. Zo ben je gerust op vlak van correctheid en win je er heel waarschijnlijk nog bij!

Bovendien is het invullen van zo’n belastingbrief niet in een paar minuten geklaard. Het correct en volledig invullen van je aangifte vergt vrij veel tijd en concentratie. Zaken die je wellicht liever aan de ontwikkeling van je bedrijf besteedt, toch?

Je vult je belastingaangifte zelf in

Behoud je liever de volledige controle? Dan vul je jouw aangifte zelf in. In dat geval let je best op de volgende zaken:

  • je jaarlijkse bruto omzet, dit wil zeggen, het totaal bedrag van je verkoop;
  • je beroepskosten (werkelijke of forfaitaire); dat zijn de uitgaven van je bedrijf.

Opgelet! Om je werkelijke kosten te berekenen, moet je kunnen aantonen dat het echt om beroepskosten gaat. Controleer steeds of die kosten aan de volgende 3 voorwaarden voldoen:

  1. kosten opgelopen tijdens het belastbare tijdperk;
  2. kosten die verband houden met je beroepsinkomen;
  3. gerechtvaardigde kosten: daarvoor moet je je facturen/tickets of andere bewijsstukken zorgvuldig bewaren.

Deze kosten omvatten, naast je sociale bijdragen, nog andere kosten zoals het vrij aanvullend pensioen voor zelfstandigen of VAPZ, het gewaarborgd inkomen, de wagen, internet, telefoon, huur, beroepskledij, representatiekosten, materiaal, de kosten van de boekhouder, reclamekosten, …

  • Jouw sociaal verzekeringsfonds stuurt je elk jaar een fiscaal attest. Dat bevat de bijdragen die je het voorbije jaar betaald hebt. Vergeet niet om dit bij je belastingaangifte te voegen.
  • Vermeld je sociale bijdragen in het juiste vak. Dat varieert volgens je sociaal statuut en het type van jouw onderneming.
  • Verstuur je belastingaangifte ten laatste op 28 juni als je ze op papier indient. Kies je voor de digitale versie (Tax-on-web), dan krijg je 2 weken extra. Als je ze te laat indient, riskeer je een fikse boete.