Ik wil starten

Maak van je start-up een succes: 10 tips

Geschreven door Florence Van Coillie | 18 oktober 2018

De tijd dat je enkel in Silicon Valley een start-up vond, is voorgoed voorbij. Ook in ons land duiken ze op. De ene ontstaat uit een bestaande onderneming, de ander ontstaat volledig zelfstandig. Wil jij je in een start-up-avontuur storten? Met deze 10 tips maak je er een succesverhaal van. 


1. Zorg ervoor dat je product een concreet probleem oplost

Ideeën of uitvindingen waar niemand op zit te wachten, zullen nooit doorbreken. Hoe tof, mooi of vindingrijk je idee ook is, als je het leven van je doelgroep er niet makkelijker mee maakt, zal het niet aanslaan.


2. Breng de juiste mensen aan boord

Soms lijken start-ups gezellige vriendengroepjes die werken in een clubhuis. Niets mis mee, maar werf je vrienden niet aan omdat ze jouw idee tof vinden. Zorg ervoor dat je de juiste kennis in huis haalt om je plannen te realiseren. De kans bestaat dat je vroeg of laat afscheid zal nemen van een collega, denk dus twee keer na voor je beslist om met vrienden samen te werken.


3. Wees niet enkel de oprichter, wees een leider

Je eigen gedrevenheid zal een hoop bijdragen tot je succes. Een goede leider trekt en ondersteunt een team. Jouw houding en aanpak zet de toon voor de rest en bepaalt de bedrijfscultuur.

Wanneer je zelf als bedrijfsleider nog op zoek bent naar de juiste weg, is het belangrijk dat je bedrijfscultuur uitstraalt waar je (als bedrijf) voor staat maar ook waar je naartoe wil. Bepaal dus vooraf je visie, missie en waarden en draag ze uit via je werkwijze, onderneming en medewerkers. Wie bijvoorbeeld ecologie hoog in het vaandel draagt, komt niet weg met plastic wegwerpbekertjes. Dat tast je geloofwaardigheid aan.


4. Zoek mensen om ideeën af te toetsen

Iedereen heeft af en toe nood aan een klankbord. Wees niet verlegen om hulp te vragen. Anderen zijn vaak meer dan bereid om te helpen. Ze weten als geen ander hoe waardevol deze gesprekken kunnen zijn voor je vooruitgang.

TIP! Vind je hiervoor de geschikte mensen niet? Kom je op een punt dat je het noorden even kwijt bent? Volg een individueel coachingtraject om je start-up weer op koers te krijgen.


5. Zorg ervoor dat je papieren op orde zijn

Bij een nieuwe zaak komt een hele hoop administratie kijken. Dat geldt uiteraard ook voor een start-up. Bekommer je jou niet om de administratie? Dan kom je vroeg of laat in de problemen. Denk aan onvolledige contracten, laattijdige facturen, … Stapelt de papierberg snel op? Besteed dan eventueel (een deel van) je administratie of boekhouding uit. Dat scheelt een hoop frustratie en tijd.

Hetzelfde geldt voor je verzekeringen. Ondernemen is de sprong wagen, maar een slimme zelfstandige zorgt voor een vangnet. Iedereen wordt weleens ziek, maar als jij je op de juiste manier indekt, zal je niet plots zonder inkomen zitten.

TIP! Download het gratis e-book aanvullende verzekeringen voor ondernemers.

 

6. Bescherm je producten en ideeën

Hierboven staat dat je er goed aandoet om (af en toe) te overleggen met anderen wanneer je wat feedback nodig hebt. Spring wel voorzichtig om met je informatie en deel je businessplan niet met ‘jan een alleman’. Of toch zeker geen strategische geheimen. Als je het zekere voor het onzekere wil nemen, laat je de persoon waarmee je wil overleggen een geheimhoudingsverklaring ondertekenen. Op die manier ben je zeker dat er geen informatie gelekt wordt.

Eens je product echt vorm begint te krijgen, kan je al eens nadenken over de bescherming ervan. Het zou zonde zijn als je het gat in de markt vindt en een ander bedrijf met jouw idee gaat lopen. Lees er hier meer over.

 

7. Zoek investeerders

Zonder kapitaal geraak je niet vooruit. Dé manier om geldschieters aan te trekken? Een geweldig businessplan voorleggen. Je businessplan is namelijk je grondplan voor succes. Steek er dus genoeg tijd in en werk het bij wanneer je situatie wijzigt. Wijd uiteraard ook voldoende tijd aan je financieel plan, het onderdeel uit je businessplan dat mogelijke investeerders grondig zullen nalezen.


8. Etaleer je expertise

Zorg ervoor dat je doelgroep weet dat jij de voortrekker bent in jouw markt. Deel relevante artikels, stel vragen en vraag ook de mening van je publiek. Hoe je daaraan begint? Schrijf blogposts, publiceer vlogs en biedt interessante e-books aan (in ruil voor contactgegevens). Zo bouw je ook meteen een lijst op van potentiële klanten. Let wel dat je content kwaliteitsvol is en afgestemd is op je doelpubliek.


9. Speel in op een veranderende markt

Het grote voordeel van een start-up? Je kan beter inspelen op een razendsnel veranderende (technologie)markt en je slag slaan. Grote ondernemingen hebben het hier -ondanks hun middelen - doorgaans moeilijker mee. Probeer dus te anticiperen op de marktveranderingen en welke nieuwe problemen die met zich meebrengen. Zorg voor een oplossing voor die problemen.


10. Zorg voor een langetermijnvisie

Is je product een schot in de roos? Geweldig! Vergeet echter niet dat je markt op een aantal jaar tijd er helemaal anders zal uitzien. Hoe zal je reageren als de concurrentie stilaan hetzelfde aanbiedt? Hoe zal je jouw klanten aan jouw onderneming binden? Welke meerwaarde bied je, eens je het initiële probleem opgelost hebt? Dit zijn essentiële vragen voor het voortbestaan van je zaak.