Uit een recente leerstoel van Liantis blijkt dat je je pas echt kan inzetten op welzijn wanneer je er ook een goede bedrijfscultuur op nahoudt. Een organisatie die meewerkte aan de studie én waar dat zeker het geval is, is drukkerij St-Luc Labels & Packaging in Nazareth.
Whisky en bier
Wie drukkerij St-Luc Labels & Packaging bezoekt, voelt zich er meteen welkom. Er wordt hard gewerkt, maar steeds met een glimlach. Ook Lieven Van Hooste begroet ons hartelijk. Hij is duidelijk trots op het vele werk dat de meer dan 110 collega’s er verrichten en toont meteen enkele staaltjes.
“We drukken hier voornamelijk verpakkingen en etiketten voor de voedingsector. Daar op de kast zie je bijvoorbeeld enkele whiskyflessen van Belgische makelij, speciaalbieren en voedingssupplementen: allemaal met labels die we hier drukken. Doordat we met verpakkingen voor voeding werken, draagt alle mensen in de productie een haarnetje: we moeten ons houden aan de strenge voedselproductie-voorschriften. Naast deze vestiging in Nazareth, hebben we nog 3 andere vestigingen in Frankrijk en Nederland. Ik ben SHE-manager en dus ook preventieadviseur, en dit voor de 4 locaties.”
Familiebedrijf
Ooit startte St-Luc Labels & Packaging als drukkerij, even buiten het dorpscentrum van Nazareth. Ze drukten er de verslagen van de Provincie, de Kamer en het Vlaams Parlement. Maar daar bleef het niet bij. Het familiebedrijf breidde verder uit om uiteindelijk hun intrek te nemen in een groot gebouw langs het industriepark De Prijkels. “Ondanks de overnames daarna in Bondue en Roosendaal, blijven we wel een familiebedrijf dat geleid wordt door de vader en zijn twee kinderen”, licht Lieven toe.
De preventieadviseur vindt het familie-aspect belangrijk én ziet dat terug in de bedrijfsvoering. “Door het feit dat we een familiebedrijf zijn, zijn er weinig hiërarchische lagen en al zeker geen logge structuur. Beslissingen kunnen hier snel genomen worden. We zijn een sterk bedrijf dat blijft investeren in de meest innovatieve druktechnieken en vernieuwende tilhulpen. Er is ook altijd transparante communicatie en daar houd ik wel van. Ja, ik werk hier graag. Dat is ondertussen wel duidelijk zeker? (lacht)”
Onderzoek
In de zomer van 2023 besloot St-Luc Labels & Packaging in het onderzoek van de Universiteit Gent en Liantis te stappen rond welzijn op het werk. “Er is een zogenaamde welzijnsdag geweest waarin we, samen met 6 ambassadeurs binnen het bedrijf, gewerkt hebben rond welzijn. Er werd ook een eerste bevraging afgenomen bij al onze medewerkers”, vertelt Lieven. “Daar kwamen enkele verrassende zaken uit, bijvoorbeeld rond gezonde voeding. Zo bleek dat in een bepaalde groep medewerkers 80% niet dagelijks groenten at. Of dat een bepaalde groep toch wel meer te maken had met een hoge fysieke belasting.”
Op basis daarvan namen ze bij St-Luc Labels & Packaging enkele maatregelen die ze in groep bedachten. “Zo kunnen werknemers nu elke week verse groenten én de nodige recepten meenemen uit een groentekraampje met lokale groenten uit de korte keten. Maar we namen ook initiatieven rond ergonomie bijvoorbeeld met een ergonomiechallenge. Nadien gebeurde er opnieuw een bevraging en daaruit merkten we dat die zaken ook echt resultaat opleverden en dat bijna alle aspecten uit de bevraging erop vooruitgingen!”
Bedrijfscultuur
Uit het onderzoek van UGent en Liantis bleek vooral dat het bedrijven waren met een goede bedrijfscultuur waar hun inspanningen ook effectief loonden. Net zoals bij St-Luc. “Het klopt dat we hier als familiebedrijf streven naar een goede cultuur op de werkvloer. We willen hier écht zorg dragen voor onze medewerkers. Dat is één van onze topprioriteiten.”
We vragen Lieven of hij tips heeft voor preventieadviseurs in andere bedrijven. “Het voornaamste is dat je de vinger aan de pols houdt bij je medewerkers. Zij zijn de experten van hun werkpost en weten welke maatregelen beter werken dan andere. Natuurlijk moet je als preventieadviseur streng zijn en zijn bepaalde veiligheidsmaatregelen niet bediscussieerbaar. Maar heel wat kan je uit de mensen zelf laten komen en dan merk je dat de welzijnsacties ook meer gedragen worden. Nog een laatste belangrijk iets: hou welzijn en preventie laagdrempelig en zorg dat je er duidelijk over communiceert. Wanneer je het te technisch of ingewikkeld maakt, merk je dat het minder goed landt of blijft plakken.”