In deze aflevering van onze podcast over mentale gezondheid bij ondernemers nemen we je mee naar het inspirerende traject van Jean-Louis van Houwe, CEO van Monizze en voorzitter van FinTech Belgium. Zijn verhaal leert ons dat je met doorzettingsvermogen en actie een volledige sector kunt transformeren.

Over Jean-Louis
Met meer dan 25 jaar ervaring in consulting en de telecomsector op de teller nam Jean-Louis in 2011 een gedurfde beslissing: maaltijdcheques digitaliseren. Als oprichter van Monizze en later van Govrn bewijst hij dat wie vastberaden een duidelijke visie uitdraagt een volledige sector kan bewegen. Vandaag is Jean-Louis van Houwe ook aan de slag bij TCD Capital en nam hij een franchise van Delhaize over. Noem hem dus gerust het toonbeeld van de multi-ondernemer.
En actie!
"Er zijn twee manieren van leven: ofwel ben je inactief en lui, ofwel ben je hyperactief. Ik koos voor het tweede", aldus Jean-Louis. Zijn motivatie? Achterhalen wat niet optimaal functioneert en daarvoor een oplossing bedenken. Of zoals Einstein ooit zei: "5% innovatie, 95% transpiratie." Een filosofie die Jean-Louis dagelijks toepast.
Uitdagingen overwinnen
De lancering van Monizze ging allesbehalve vlot. Het bedrijf werd opgestart op een markt die werd gedomineerd door een duopolie. Resultaat: een juridische strijd die een derde van het startkapitaal opslorpte. "Tussen 1 en 3 uur 's nachts las ik juridische besluiten. Overdag zocht ik klanten en werkte ik onze oplossing verder uit", herinnert Jean-Louis zich. Net die combinatie van naïviteit en volharding heeft hem geholpen om deze moeilijke periode door te komen.
Energiebeheer
Jean-Louis vergelijkt ondernemers met elektrische wagens: sommige zijn sneller opgeladen dan andere. Daarnaast benadrukt hij hoe belangrijk het is om je eigen 'superchargers' te vinden. De dingen die je energie geven, zeg maar. Voor hem is dat zijn nieuwsgierigheid bevredigen, betekenisvol werk doen en connecteren met anderen. Daarnaast doen microdutjes en meditatie om de batterijen weer op te laden volgens hem wonderen.
Bouwen aan een netwerk
Een belangrijke les van Jean-Louis: laat je omringen door andere ondernemers. "Het is niet alleen een manier om de eenzaamheid te bestrijden, maar ook om in te zien dat je niet alleen voor je uitdagingen staat", benadrukt hij. Hij moedigt startende ondernemers dan ook aan om lid te worden van netwerken zoals het Netwerk Ondernemen om te leren van collega's en ervaringen te delen.
Monizze is vandaag sterker dan ooit en heeft een duidelijke impact op de markt van de sociale voordelen. Het bedrijf is er bovendien in geslaagd om de prijzen voor de werkgevers te delen door drie en die voor handelaars door tien. Het bewijs dat doorzettingsvermogen en durf in combinatie met een sterk team en een duidelijke visie tot opmerkelijke resultaten kunnen leiden.