Een griepvaccinatie is een kleine moeite die een groot verschil maakt. Zeker in de zorgsector is de griepprik een no-brainer. Je personeel inenten betekent immers ook je patiënten beschermen. SJKI bereikte het voorbije seizoen een vaccinatiegraad van 71%, wat het ziekenhuis een zilveren medaille van de Vlaamse overheid opleverde. Directeur zorg Steve Lervant legt uit hoe ze dit mooie percentage realiseerden.
Een vaccinatiecampagne organiseren om het ziekteverzuim binnen de perken te houden: het is de logica zelve. Maar in de zorg speelt een nog belangrijkere drijfveer.
Steve Lervant: “In de eerste plaats willen we onze patiënten in het ziekenhuis beschermen. Zeker voor senioren met verminderde weerstand, kinderen en andere risicopatiënten kan griep een gevaarlijke ziekte zijn. Overdracht via personeelsleden dient zoveel mogelijk voorkomen te worden."
Zo hoog mogelijke vaccinatiegraad
Maar je biedt patiënten pas doeltreffende bescherming wanneer oa de vaccinatiegraad voldoende hoog is. Steve Lervant: “Hoe meer medewerkers ingeënt zijn, hoe minder het griepvirus om zich heen kan grijpen. We zijn dan ook trots dat we het voorbije griepseizoen voor het eerst een vaccinatiegraad van 71% hebben bereikt.”
Naast de bescherming van patiënten en de continuïteit van de ziekenhuiswerking was er nog een derde reden waarom medewerkers zich lieten vaccineren: het griepvirus weghouden van het thuisfront.
Steve Lervant: “Met een griepprik kan je het griepvirus ook niet overdragen naar je kinderen, partner of je eigen ouders.”
Blijven volhouden is de boodschap
7 op 10 van je personeelsleden laten vaccineren is niet niets. Toch slaagden ze er bij SJKI in de medewerkers massaal over de streep te trekken. Steve Lervant:
“Het enthousiasme van onze ziekenhuishygiëniste Liesbeth De Pauw werkte zo aanstekelijk dat ze heel wat mensen wist te overtuigen. Goede informatie is belangrijk om een onderbouwde beslissing te kunnen nemen. Daarom zette onze arbeidsgeneesheer de voordelen van een griepvaccin op een rij en probeerde ze met duidelijke argumenten de vooroordelen te weerleggen tijdens een infosessie. Tot slot konden we rekenen op vele ambassadeurs: nagenoeg alle leidinggevenden en artsen gaven het goede voorbeeld door zich te laten inenten.” Soms wordt het team met de hoogste deelname of de hoogste stijging beloond met fruit. Dit jaar kozen we ervoor om iedereen onmiddellijk te bedanken met een frisse appel.
Bij SJKI zijn ze terecht trots op hun hoge vaccinatiegraad, maar het was een werk van lange adem. Steve Lervant: “We proberen al geruime tijd om ons personeel te overtuigen zich massaal te laten vaccineren. We zijn 5 jaar geleden gestart met minder dan de helft en dankzij de intensieve campagnes hebben we dat aantal sindsdien stelselmatig zien stijgen. Nu dus met het mooie resultaat van 71%.”
Conclusie: niets dan voordelen
Voor SJKI was bescherming van patiënten de belangrijkste motivator voor de vaccinatiecampagne. Maar ook buiten de zorg loont het om je werknemers warm te maken voor een griepprik. Niet alleen vallen minder medewerkers uit, elke gevaccineerde medewerker beschermt ook zijn collega’s en het thuisfront.
Tot slot nog dit: het griepvaccin is normaal gezien vanaf half oktober beschikbaar. Je medewerkers vaccineren kan gewoon op de werkvloer. De vaccinatie duurt slechts een paar minuten, daarna gaat iedereen terug aan de slag.