Share
Stress

Later lezen?

Emotionele ondersteuning in onzekere tijden: zo pak je het aan

Jouw medewerkers werken thuis op hun eilandjes. Of ze daar productief zijn, kan je dankzij de technologie makkelijk opvolgen. Maar kan je ook inschatten hoe het zit met hun gemoedstoestand? Zien ze het dagenlang thuiswerken nog zitten, zijn ze angstig of begint de eenzaamheid haar tol te eisen? Zo bied je jouw medewerkers in deze onzekere tijden ook emotionele steun.

coronacrisis

Blijf praten

Net zoals in elke crisis, is open communiceren ook nu heel belangrijk. Laat je medewerkers weten dat ze nog altijd op jou kunnen rekenen en dat jouw virtuele deur voor hen openstaat. Moedig hen aan om hun onzekerheden met jou te bespreken. Neem ook zelf het initiatief om je teamleden te contacteren voor een kort praatje. Nu we elkaar minder fysiek zien, is zo’n gesprekje via telefoon of chat een goed alternatief om stresssignalen te herkennen.

Dit kan je bijvoorbeeld vragen om een beeld te krijgen van hoe je medewerker zich voelt:

  • Hoe gaat het met je?
  • Slaap je een beetje goed?
  • Lukt het om wat gezond te eten?
  • Krijg je genoeg beweging?
  • Heb je het gevoel dat je genoeg energie hebt?
  • Kan je je concentreren op je werk?
  • Hoor of zie je af en toe andere mensen via telefoon of videochat?

Maak er natuurlijk geen kruisverhoor van. Als je je medewerker kent, kan je vast wel een inschatting maken van hoe het met die persoon gaat. Lees hier meer over hoe je stress kan herkennen.

 

Toon begrip

Wanneer een medewerker jou vertelt dat hij het even moeilijk heeft, schotel hem dan niet onmiddellijk oplossingen voor. Luister vooral en toon begrip. We zitten nu eenmaal in een ongeziene situatie die voor iedereen andere uitdagingen met zich meebrengt. Laat je medewerker even zijn hart luchten, leef met hem mee en ga samen op zoek naar oplossingen. Denk dan na over wat je voor hem kan betekenen. Maak het takenpakket eventueel lichter of stel voor om een paar dagen verlof op te nemen.

 

Verwijs door

Merk je dat je collega niet zomaar even een dipje heeft, maar dat er meer aan de hand is, verwijs hem dan door naar iemand die professionele hulp kan bieden. Misschien heeft jouw bedrijf een vertrouwenspersoon die je kan raadplegen. Je kan ook een beroep doen op je arbeidsarts of preventieadviseur psychosociale aspecten. Hoe dan ook, is het heel belangrijk dat die persoon erkent dat hij hulp nodig heeft en dat hij het ziet zitten om met iemand te praten. Zoiets kan je niet opleggen. Een lichtpuntje is dat psychologische hulp op afstand, zoals videoconsultaties, sinds kort ook wordt terugbetaald.

 

De Liantis Luisterlijn

Voel je als ondernemer zelf de stress en onzekerheid over de toekomst van jouw bedrijf groeien? Als je het even niet meer weet, dan biedt ons team van coaches en psychologen jou een luisterend oor via onze Luisterlijn. Je kan je online inschrijven voor een gesprek. Geef aan op welk moment en op welk nummer je mag worden gebeld. Zo kan je in alle rust jouw verhaal doen.

Zit je eerder met praktische vragen? De medewerkers van de Luisterlijn zijn er om je ondersteuning te bieden op persoonlijk vlak. Voor vragen over jouw dossier kan je via e-mail terecht bij jouw vertrouwde klantenadviseur. Of neem een kijkje op www.liantis.be/corona voor een overzicht van alle mogelijke steunmaatregelen.

Door Leonie Vanderstraeten
21 april 2020

Later lezen?

Interesse in dit artikel maar nu even geen tijd?

Laat hieronder je e-mailadres achter en we sturen je een handige link naar het artikel.

We sturen je enkel de link, geen spam.