Share
EHBO

In 4 stappen naar een EHBO-beleid op maat van je bedrijf

Elke werkvloer is anders, dus ook de bijbehorende risico’s op verwondingen bij je medewerkers. Maar zelfs als je werknemers van negen tot vijf aan hun bureau zitten, ben je als werkgever verplicht om EHBO te organiseren. In deze blog lees je hoe je in 4 stappen werk maakt van een EHBO-beleid op maat van jouw organisatie.

In 4 stappen naar een EHBO-beleid op maat van je bedrijf

Stap 1: voer een risicoanalyse uit

Aan de hand van een risicoanalyse brengt je interne of externe dienst voor preventie op het werk de kans op ongevallen op jouw werkvloer in kaart. Tijdens zo’n doorlichting worden de arbeidsprocessen onder de loep genomen om de risico’s te identificeren en preventieve maatregelen uit te werken. Als werkgever ben je verantwoordelijk voor die risicoanalyse; je preventieadviseur neemt een coördinerende en adviserende rol op. Hoe een risicoanalyse in zijn werk gaat, lees je hier.

 

Stap 2: stel een intern noodplan op

Wijst de risicoanalyse uit dat het noodzakelijk is, dan stel je een intern noodplan op om je maximaal voor te bereiden op arbeidsongevallen. Naast de procedures voor medische hulp bevat dat onder meer een brandevacuatieplan. Het interne noodplan wordt minstens driejaarlijks getest en waar nodig bijgestuurd. Zo werk je een intern noodplan uit.

 

Stap 3: investeer in opgeleide hulpverleners

Raakt een van je medewerkers licht- of zwaargewond of wordt iemand plots onwel, dan kan kordaat en juist handelen soms het verschil maken tussen leven of dood. Daarom is het belangrijk dat er altijd minstens één getrainde EHBO-hulpverlener aanwezig is. Het opleidingsniveau hangt af van je bedrijfsgrootte en het resultaat van de risicoanalyse. Werk je bijvoorbeeld met chemicaliën, dan is kennis over de behandeling van brandwonden geen overbodige luxe. En bij een ploegensysteem of verschillende sites laat je verschillende werknemers een EHBO-opleiding volgen. Zo kies je een EHBO-opleiding voor je onderneming.

 

Stap 4: leg een eerstehulpregister aan

Lichte verwondingen hoef je niet aan te geven bij je arbeidsongevallenverzekeraar. Wel verplicht is een eerstehulpregister waarin je elke interventie noteert. De notitie dient als bewijsstuk wanneer de verwondingen na verloop van tijd toch zouden verergeren. In het register noteer je:

  • de naam van het slachtoffer;
  • de naam van de hulpverlener;
  • de datum van de interventie;
  • de aard van de verwonding(en);
  • de identiteit van eventuele getuigen.

Naast bewijsmateriaal voor je verzekeringsmaatschappij is het EHBO-register ook een handige evaluatietool: welke ongevallen komen vaak voor en hoe kan je ze in de toekomst voorkomen? Stel bijvoorbeeld dat je productiemedewerkers vaak op een bepaalde plaats uitglijden, dan pas je het best de ondergrond aan, of je voorziet preventief antislipschoeisel. Kortom, het eerstehulpregister is een essentieel instrument om je preventiebeleid bij te sturen. 

Hoe is het met jouw EHBO-kennis gesteld? Test het via onze quiz!

Test m'n kennis!
Door Laurence Vanparys
28 februari 2019