Tijdelijke werkkrachten inzetten op piekmomenten en bijklussen tegen fiscaal interessante voorwaarden. Dat zijn in een notendop de voordelen van het flexi-jobsysteem voor respectievelijk werkgevers en werknemers. Maar hoe werkt de flexi-job nu precies? Hoe vind je geschikte medewerkers met het flexi-statuut en welke formaliteiten moet je vervullen? Aurora Sejdo, klantenadviseur payroll services bij Liantis, legt uit wat de drie stappen zijn die je als werkgever moet zetten om met een flexi-jobber aan de slag te kunnen.
Niet voor iedereen weggelegd
De flexi-job is op zeer korte tijd een bijzonder populaire formule van tijdelijke tewerkstelling geworden. Werkgevers kunnen flexibel extra werkkrachten inzetten tegen interessante voorwaarden, terwijl de werknemers een cent kunnen bijverdienen op een fiscaal interessante manier.
Toch is de flexi-job niet voor iedereen weggelegd. Als werkgever moet je eerst nagaan of je sector wel in aanmerking komt. Ook werknemers moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Hoe vind je een flexi?
Eenmaal je weet of je flexi-jobmedewerkers mag inzetten, kan de zoektocht beginnen. Als werkgever kan je hiervoor de klassieke kanalen inzetten, zoals een vacature uithangen in je zaak of je oproep lanceren via de Facebookpagina of het Instagramprofiel van je bedrijf, of via je website.
Volstaan deze kanalen niet om je flexibele witte raaf te vinden, dan kan je je vacature plaatsen op www.myflexijobs.be. Dit online platform brengt werkgevers op zoek naar flexi-jobbers en werknemers die willen bijklussen via het flexi-statuut samen.
Je flexi-job inschrijven in 3 stappen
Je bedrijf komt in aanmerking voor het flexi-jobsysteem? En je hebt de geschikte flexi-medewerker gevonden? Prima, dan rest je alleen nog de flexi-job in te schrijven om van start te kunnen gaan. Dat doe je in drie stappen:
- STAP 1: Als werkgever moet je een RSZ-nummer aanvragen.
Dit geldt al vanaf de eerste medewerker. Hiermee geef je bij de RSZ aan dat je een werkgever bent.
- STAP 2: Daarna doe je een Dimona-aangifte via de website van de RSZ.
Het gaat hier om een specifieke Dimona-aangifte met de naam Dimona Flex.
Je hebt de keuze tussen een dag-aangifte en een periode-aangifte.
- Bij een dag-aangifte moet je het begin- en einduur registreren voor elke dag dat je flexi-jobber komt werken.
- Bij een periode-aangifte – bijvoorbeeld van 1 tot 30 april – moet je de prestaties goed bijhouden en doorgeven. Dat kan via de RSZ-website zelf of door een tijdsregistratiesysteem. In de horeca kan het via een geregistreerd kassasysteem.
- STAP 3: Je stelt een raamovereenkomst op.
Zowel bij dag-aangiftes als bij een periode-aangifte moet je vóór de aanvang van de eerste tewerkstelling een raamovereenkomst opmaken. In deze overeenkomst maak je enkele schriftelijke afspraken over de toekomstige tewerkstelling(en). Een aantal vermeldingen, zoals de functie en het basisloon, moet je verplicht opnemen.
- Werk je met dag-aangiftes, dan volstaan daarna de Dimona-aangiftes en hoef je dus geen schriftelijke overeenkomst meer op te maken.
- In het geval van een periode-aangifte moet je wel telkens een arbeidsovereenkomst opmaken voor de periode in kwestie, bijvoorbeeld per kwartaal.
Alert blijven
Het is cruciaal dat je als werkgevers elk kwartaal nagaat of je flexi-jobbers nog steeds voldoen aan de vereisten om deze rol te mogen vervullen. Veranderingen in de persoonlijke situatie van de werknemer kunnen namelijk een invloed hebben op hun geschiktheid voor flexi-werk.
Zo is het heel goed mogelijk dat je flexi-medewerker in kwartaal 1 wel als flexi kan werken maar in kwartaal 2 niet. Wanneer je de verplichte Dimona-aangifte doet, krijg je meteen een melding te zien als je flexi-jobmedewerker niet meer aan de voorwaarden voldoet.