Rust brengen in de ploeg met een evenwichtige opstelling, een constructieve houding aannemen langs de zijlijn… Het voetbalveld en de werkvloer hebben veel meer gemeen dan je op het eerste gezicht zou vermoeden. Als leidinggevende kan je dan ook heel wat leren van de aanpak van een goede voetbaltrainer. Of zoals de legendarische Raymond Goethals het ooit zei: ‘Nie zieveren, spielen!’.
De kracht van een team
Interviews met spelers na afloop van een voetbalwedstrijd zijn in de meeste gevallen even voorspelbaar als de doorsnee plot van FC De Kampioenen. Zelfs de indrukwekkendste individuele prestatie wordt steevast gebagatelliseerd met een schuchtere ‘zonder de hulp van mijn maten was het me nooit gelukt’. Sprankelende televisie levert het zelden op, maar er zit wel een kern van waarheid in.
Elke leidinggevende droomt ervan om een sterspeler in zijn rangen te hebben. Maar staar je niet blind op de kwaliteiten van individuele spelers. Het team is minstens even belangrijk. Leer je personeel daarom samen te werken, creëer een sfeer van vertrouwen en zorg ervoor dat je team zich ook echt een team voelt.
Elke speler zijn aanpak
Wil je het maximum halen uit dat team, besef dan dat er geen one-size-fits-all-aanpak bestaat als het op coachen aankomt. Net zoals een goede trainer oog heeft voor de eigenheid van zijn spelers, kies je daarom als leidinggevende best voor een aanpak op maat van je individuele medewerkers. Een onzekere speler heeft vaak meer aan één-op-één feedback, een kleine Messi zal dan weer geen moeite hebben met commentaar te krijgen voor de hele groep.
Positieve feedback en tips
‘Sir’ Alex Ferguson zwaaide net geen dertig jaar lang de plak bij Manchester United en groeide in die periode uit tot één van de succesvolste voetbalcoaches ooit. Zijn recept voor dat succes (naast een lekker glaasje rode wijn op tijd en stond)? Twee woorden: ‘goed gedaan’.
Wanneer op training of tijdens een wedstrijd iets niet lukte bij één van zijn spelers, zwoer de Schotse trainer bij positieve feedback. Tot vijf keer toe deed hij dit met de volgens hem magisch woorden ‘well done’. Een zesde keer stuurde hij steevast bij met een oplossingsgerichte tip.
Ook op de werkvloer is harde kritiek zelden zinvol. Focus daarom op een opbouwende aanpak en zet een medewerker die zich blijft vastdribbelen tijdig terug op het juiste pad.
Vier je successen (ook de kleintjes)
De basis voor een kampioenstitel leg je al in de voorbereiding op het nieuwe seizoen. Het is een werk van lange adem, dat over verschillende tussenstations verloopt. Een goede coach deelt het leerproces van zijn team op in kleine stapjes.
Iedere horde die het team neemt, ieder succesje, geeft vertrouwen en creëert een ‘winning mood’. Focus niet alleen op de hoofdprijs aan het eind van de rit, maar vier elke stap die het team in de goede richting zet. Dit wil niet zeggen dat je je ploeg moet overladen met incentives. Een verrassingsontbijtje, een spontane after-work-traktatie … de onverwachte beloningen zijn vaak de beste en zorgen ervoor dat je met jouw personeelsbeleid kan scoren.