Share
Personeelsbeleid

Later lezen?

Wat is quiet quitting en hoe ga je ermee om?

Het is een fenomeen dat overwaaide van Amerika, maar waar we de laatste tijd ook meer en meer over horen in de pers. Maar wat betekent het nu juist? Quiet quitting slaat op het feit dat medewerkers er bewust voor kiezen om meer afstand te nemen van het werk. Ze zijn dan minder betrokken en zijn na de werkuren minder of zelfs niet meer bereikbaar. “We zien het vooral bij jonge medewerkers”, vult experte Evy Sadicaris aan.  
Wat is quiet quitting en hoe ga je ermee om?

Quiet quitting en burn-out 

Het gedrag van quiet quitters kan overlappen met symptomen van een burn-out, maar eigenlijk is het vaak net een verdedigingsmechanisme tegen burn-out. Quiet quitters stellen zelf hun grenzen en doen dat ook heel bewust. 

“Het is enerzijds te wijten aan generatieverschillen op de werkvloer, anderzijds worden jonge medewerkers steeds meer aangemoedigd om hun work-life balance te bewaken”, zegt Evy Sadicaris, disciplineverantwoordelijke psychosociale aspecten bij Liantis. 

Bekijk de video


Quiet quitting en leeftijd

Jongeren die nog niet lang in het werkveld staan, zijn niet gewend om elke dag naar het werk te vertrekken. Veel jongeren kennen enkel maar een periode van telewerken, terwijl medewerkers die al wat langer in het werkveld staan het tijdperk vóór corona gekend hebben, en telewerken dus als een flexibiliteit zien in plaats van een evidentie. 

Toch mogen we deze trend niet als ‘lui’ zien. De maatschappij verwacht veel van ons, dus het is goed dat quiet quitters hun grenzen afbakenen en zichzelf beschermen. 


Hoe kan je er als werkgever mee omgaan?

Open communicatie blijft key. Als je bepaalde signalen opvangt, neem dan een explorerende houding aan en stel constructieve vragen. Ga op zoek naar de achterliggende reden, zeker als die medewerker zich vroeger wel meer engageerde. Misschien zijn er wel bepaalde oplossingen die je kan aanreiken waardoor je medewerker weer zin krijgt om er volledig voor te gaan. 

Probeer het ook positief te bekijken. Het is goed dat je medewerkers zichzelf wapenen tegen stress en burn-out en dus zelfredzaam zijn.

Beluister de podcast

 

 

Door Annelien Decan
14 december 2023

Later lezen?

Interesse in dit artikel maar nu even geen tijd?

Laat hieronder je e-mailadres achter en we sturen je een handige link naar het artikel.

We sturen je enkel de link, geen spam.