De zomer komt steeds dichterbij, waardoor in bepaalde sectoren de druktepieken ook naderen. Tijdens deze drukke periodes kunnen extra helpende handen zoals flexi-jobmedewerkers een interessante optie zijn. Hiervoor kan je rekenen op ondersteuning van vaste klantenadviseurs om helemaal in regel te zijn met alle voorwaarden en formaliteiten. Klantenadviseur Aurora Sejdo vertelt je graag meer over hoe Liantis je bijstaat in het tewerkstellen van flexi-jobmedewerkers.
Hallo Aurora! Je bent klantenadviseur payroll services bij Liantis. Wat betekent dat juist?
“Om het even kort samen te vatten, kunnen werkgevers bij mij terecht voor sociaaljuridisch advies en alles rond (loon)administratie. We werken als klantenadviseur ook steeds in duo. Elke werkgever heeft dus twee persoonlijke klantenadviseurs die het vaste aanspreekpunt zijn.
Samen met collega-klantenadviseur Beau Haeck ondersteun ik vooral werkgevers in de horeca en kleine zelfstandigen. Doordat we als klantenadviseur op specifieke klanten kunnen focussen, creëren we echt een vertrouwensband met hen. Daarnaast bekijken we het ook per regio. Het is voor onze werkgevers dan ook handig dat ze meteen weten bij wie ze terechtkunnen wanneer ze een vraag hebben en dat er dichtbij hen een kantoor is als ze liever langskomen”, vertelt Aurora.
Je ondersteunt dus heel wat werkgevers in de horeca. Dat is toch een sector waar vaak flexi-jobmedewerkers worden ingeschakeld?
Aurora: “Dat klopt. Oorspronkelijk konden zelfs enkel werkgevers uit de horecasector (PC 302) een beroep doen op het flexi-statuut voor tijdelijke werkkrachten, maar intussen is de lijst van sectoren sterk uitgebreid.”
Ontdek hier of jouw sector het toelaat om flexi-jobmedewerkers in te schakelen: Flexi-jobs: alle voorwaarden en formaliteiten op een rijtje | Liantis.
Stel, een werkgever beslist om een flexi-jobmedewerker aan te werven via Liantis sociaal secretariaat. Hoe verloopt die procedure dan juist?
“Om te beginnen kijken we of dat wel mogelijk is voor de sector waaronder het bedrijf van deze werkgever valt. Daarna gaan we na of alle voorwaarden voldaan zijn.
De flexi-werknemer die ze willen aanwerven moet namelijk in kwartaal T-3 en in kwartaal T enkele voorwaarden vervullen om als flexi-jobber te kunnen werken. Zo moet hij/zij in kwartaal T-3 een tewerkstelling van minstens 4/5de van wat theoretisch mogelijk is in een voltijdse betrekking presteren bij één of meerdere andere werkgevers”, legt Aurora uit.
Ontdek hier alle voorwaarden: Voorwaarden voor het inzetten van flexi-jobs.
Aurora gaat verder: “Vervolgens leggen we de werkgever uit hoe ze de Dimona-aangifte (Dimona FLX) moeten doen. Wanneer dat in orde is, doen wij de inschrijving in Hora en is de flexi-jobmedewerker ingeschreven op de loonlijst.”
En volgt er dan ook nog een definitief contract?
“Ja, wij leveren een raamovereenkomst af. Dat wordt eenmalig en schriftelijk opgemaakt. Voor een dagaangifte is enkel een raamovereenkomst voldoende. Gaat het over een periodeaangifte met een start- en einddatum, dan wordt er naast de raamovereenkomst ook een arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur afgesloten”, zegt Aurora.
Is er verder nog iets wat je zeker wil meegeven aan werkgevers die van plan zijn om flexi’s in te schakelen?
Aurora: “Het is belangrijk dat je er bij een periodeaangifte rekening mee houdt dat je elke dag het start- en einduur op de website van de RSZ moet registreren. Hoewel je eerder bij de dimona-aangifte al de periode meegaf, moet je de specifieke uren waarop er die dag gewerkt werd dagelijks registreren, tenzij de werkgever over een tijdsregistratiesysteem beschikt natuurlijk.
Om af te sluiten wil ik ook nog graag meegeven dat we altijd bereid zijn om samen met de werkgever de mogelijkheden te bekijken. Ze mogen dus steeds vrijblijvend contact opnemen!”