Share
Personeelsbeleid

Later lezen?

Gevimar: eerst de mensen, dan de cijfers

“We willen niet de stereotype accountants zijn die alleen maar in cijfertjes denken. 

Accountantskantoor Gevimar uit Harelbeke zet complexe materie om in klare mensentaal. Toegankelijk en menselijk zijn, staat altijd centraal. Zowel bij de ondernemers die ze ondersteunen, als bij hun eigen medewerkers. Dat ze dus een échte hr-mindset hebben, hoeft niet te verbazen. Liantis trok naar Harelbeke voor een gesprek met bestuurders Geert Viaene en Gregory Cousin.

extralegale voordelen

Wanneer we plaatsnemen in de wachtruimte bij het onthaal, valt ons meteen de teamfoto van Gevimar op. Een professionele, maar toch ontspannen foto op het strand. Dat is ook wat wij hier ervaren: een professionele, maar ongedwongen werksfeer met ruimte voor een leuke babbel. Geert neemt ons mee naar zijn kantoor waar ook Gregory klaarzit om zijn verhaal te vertellen. Naast Geert en Gregory, zit ook Tom Coussement in het bestuur, maar hij kon er vandaag niet bij zijn.  

Gevimar evolueerde van een eenmanszaak naar een gevestigd accountantskantoor met twintig medewerkers. We zijn bij Liantis alvast onzettend benieuwd hoe deze groei tot stand kwam.  

We maken daarom eerst een trip down memory lane. 

Dag heren, vertel eens: hoe is het allemaal begonnen? 

“Hiervoor keren we terug naar 1991. Ik begon toen een eenmanszaak in Marke. De naam Gevimar komt trouwens van ‘Geert Viaene’ en ‘Marke’”, zegt Geert. Gregory vult aan: “We werken al 17 jaar samen. Bij mij begon het Gevimar-verhaal enkele jaren later in 2005, ik was toen de vijfde medewerker. Via een overname kon Gevimar 80 nieuwe dossiers op zich nemen. Een sterke groei die er in 2006 voor zorgde dat ik ook in het bestuur van Gevimar kwam. We blikken met trots terug op de groei van de afgelopen jaren. We zijn op korte tijd verdubbeld in het aantal medewerkers. Daarom verhuisden we 8 jaar geleden naar een grotere locatie in Harelbeke.” 

Gevimar is de afgelopen jaren inderdaad enorm gegroeid. Intussen heeft het accountantskantoor twintig tevreden medewerkers. Hoewel er weinig tot geen personeelsverloop is, schakelden ze toch de hulp van Liantis in om samen een retentiebeleid op te zetten. 

Wat houdt de medewerkers bij Gevimar gelukkig? Wat zijn jullie troeven? 

“Door de ‘war for talent’ is het belangrijk dat je tevreden medewerkers tevreden houdt. Met een degelijk retentiebeleid vergroot je de kans dat goede werkkrachten in je organisatie blijven. Daarom hebben we jullie hulp ingeschakeld. We spenderen gemiddeld 8 uur per dag op het werk, dat is vaak meer dan thuis. Dat we dan gelukkige medewerkers op de werkvloer willen zien, staat als een paal boven water. Bovendien is de balans tussen werk en privé de afgelopen jaren belangrijker geworden. Hier zetten we sterk op in.” zegt Geert. 

Gregory: “De impact van de coronacrisis blijft nazinderen. Het massaal telewerken zorgde ervoor dat iedereen intussen voorzien is om thuis te werken. Toch zijn veel bedrijven van het hybride werken terug overgegaan naar een fulltime aanwezigheidsplicht op kantoor. Hier doen wij niet aan mee. We merken dat deze vorm van onthaasten een positieve impact heeft op onze medewerkers.” 

“Onze medewerkers mogen nog steeds twee dagen per week telewerken. Daarbovenop is het bij Gevimar ook toegelaten dat werknemers kort op de bal verlof aanvragen. Ook al is dat soms nog voor diezelfde week. Zo vinden ze beter de balans tussen het werk en hun privéleven en dat maakt hen aanzienlijk gelukkiger”, zegt Geert. “Het is een kwestie van geven en nemen. Gelukkige medewerkers zijn ook gemotiveerder om te werken. Het zou onverstandig zijn om hier niet op in te zetten.” 

Jullie baseline luidt ‘Focus op wat echt telt’. Waar ligt jullie grootste focus en hoe vertaalt zich dat in de praktijk?  

Gregory: “We staren ons niet blind op cijfers, maar zetten de mensen centraal. We focussen bij onze klanten niet alleen op de onderneming, maar op de mensen achter die onderneming. We kunnen niet bij elke (potentiële) klant hetzelfde pitchen of dezelfde aanpak hanteren. We kijken naar de mensen en adviseren ze telkens anders.”  

Geert: “We willen toegankelijk zijn voor onze klanten en medewerkers. In beide gevallen is het belangrijk dat het laagdrempelig is om ons aan te spreken. We willen niet de stereotype accountants zijn die alleen maar in cijfertjes denken.” 

“Wanneer potentiële of nieuwe klanten zeggen dat we er niet uitzien als de ‘typische boekhouder’, dan worden we daar stiekem blij van”, lacht Gregory. 

“We hebben ook geen dossier voor onze neus nodig om te weten welke klant aan ons onthaal staat. We kennen onze klanten en bouwen er een band mee op. Dat is die toegankelijkheid waar we zo op hameren”, zegt Geert. 

Naast een doordacht retentiebeleid, heeft Liantis ook geholpen met jullie loonbeleid. Wat is er veranderd en waarom? 

“Dit kadert opnieuw binnen ‘the war for talent’. We zijn ervan overtuigd dat je je medewerkers met meer dan enkel een goed loon kan motiveren. Een veelzijdig en flexibel loonpakket kan een extra stimulans zijn om voor Gevimar als werkgever te kiezen of om te blijven. Bovenop de extralegale voordelen die er al zijn, krijgen medewerkers nu ook een groeps- en hospitalisatieverzekering en introduceren we een bonussysteem. En vanaf 2023 implementeren we ook het Liantis Cafetariaplan, waarbij medewerkers een stuk keuzevrijheid krijgen in de invulling van hun loonpakket”, legt Geert uit. 

Wat doen jullie nog om in te zetten op employer branding? 

Gregory: “We vinden het belangrijk dat iedereen gelijk is, ongeacht de functie. Ook als bestuurders willen we ons niet boven onze medewerkers stellen. We hebben er trouwens bewust voor gekozen om onszelf tussen de medewerkers op onze website te zetten en niet als eerste in de rij. Ons team staat gewoon in alfabetische volgorde gerangschikt. Niet op basis van functie.” 

Geert: “Twee jaar geleden hebben we in samenwerking met een marketingbureau een rebranding van Gevimar gedaan. Ook de website werd volledig vernieuwd. We hebben alle medewerkers hierin betrokken. Iedereen had inspraak. Dat gaf een gevoel van verbondenheid. Wanneer medewerkers zich goed voelen op hun werk, uiten ze dit naar de mensen rondom zich of op sociale media. En dat maakt ons extra sterk.” 

Het is heel mooi om te zien hoe jullie inzetten op die menselijkheid, zowel ten opzichte van medewerkers als bij klanten. Hebben jullie dit ook bij Liantis ervaren? En speelde dat een rol in de zoektocht naar een geschikte hr-partner?  

“Absoluut. We werken al ongeveer 25 jaar met Liantis samen en kwamen hierdoor al met veel verschillende mensen in contact. We kunnen altijd rekenen op jullie expertise. Net als ons hechten jullie veel belang aan persoonlijk contact en dat schept enorm veel vertrouwen. Het was voor ons dan ook vanzelfsprekend om ons retentie- en loonbeleid samen met Liantis te versterken”, bevestigt Geert. 

Voor we dit gesprek afronden, is er nog iets wat jullie zeker willen meegeven?  

Gregory: “We merken dat we de appreciatie die we aan onze mensen geven ook dubbel en dik terugkrijgen. Want ook als bestuurder heb je af en toe bevestiging nodig dat je goed bezig bent. Heb je de teamfoto op het canvas in de wachtruimte aan het onthaal gezien? Wel, dat hebben onze medewerkers voor ons gemaakt. We kregen het onverwacht als eindejaarsgeschenk. Dat maakt ons ontzettend blij.”  

“De foto werd genomen op de eerste teambuilding die we na corona organiseerden”, vult Geert aan. “Het werd een dagje kust vol verrassingen. Zo werd iedereen uitgedost om op restaurant te gaan. Een kapperszaak die klant bij ons is, gaf elke medewerker een prachtig kapsel. En het restaurant waar we gingen eten, is ook klant bij Gevimar. Mooi hoe alles samenkomt hé?” 

En hoe zien jullie de toekomst? 

“We gaan steeds vooruit met dezelfde ingesteldheid: uitgaan van onze eigen kracht, samen als team. Er is een trend in fusies bij accountantskantoren, maar bij ons is daar geen sprake van. We blijven groeien op eigen kracht. 

 

Klaar om je eerste medewerker aan te werven?

Neem deel aan onze infosessies
Door Annelien Decan
24 januari 2023

Later lezen?

Interesse in dit artikel maar nu even geen tijd?

Laat hieronder je e-mailadres achter en we sturen je een handige link naar het artikel.

We sturen je enkel de link, geen spam.