Share
Teamgeest

Later lezen?

Hoe krijg ik meer gemotiveerde medewerkers?

Gemotiveerde medewerkers zijn meer betrokken, productiever en ook minder vaak afwezig. Welke werkgever wil dus geen gemotiveerd personeel? Lees hier welke drie aspecten een belangrijke rol spelen bij de motivatie van je werknemers. Gemotiveerde medewerkers

Aard van het werk: het belang van autonomie

Een hoog gevoel van autonomie gaat samen met een hogere jobtevredenheid, betrokkenheid en motivatie, en met minder absenteïsme en verloop.

In de aard van het werk zitten verschillende aspecten die kunnen tegemoetkomen aan het gevoel van autonomie:

1.Regelmogelijkheden

De vrijheid van medewerkers om de eigen tijd in te delen, de werkvolgorde te bepalen, hun werk aan te pakken en problemen op te lossen.

2.Intrinsieke motivatie

Als werknemers intrinsiek gemotiveerd zijn, voeren ze een taak/opdracht uit omdat ze die graag doen. Dat bevordert dan weer hun motivatie. Pols daarom regelmatig wat je werknemers wel/niet graag doen en zorg voor een motiverend, gevarieerd takenpakket.

3.Betrokkenheid

Betrek je medewerkers bij het opmaken van processen, doelen en werkmethodieken, of leg goed uit waarom iets (op die manier) moet worden gedaan. Dat draagt bij aan de ‘geïnternaliseerde motivatie’. Werknemers vinden de taak op zich misschien niet per se ‘leuk’, maar ze zijn wel overtuigd van het belang ervan (versus: ze doen iets omdat het zo wordt opgedragen, maar eigenlijk staan ze er niet achter).

 

Binding of verbondenheid creëren

Binding of verbondenheid ontstaat wanneer de medewerkers zich identificeren met het bedrijf. Ze zijn fier op waar ze werken en voelen zich betrokken om mee te bouwen aan de groei van de onderneming. Die verbondenheid versterkt als de medewerkers een goede band hebben met de leidinggevende en/of zaakvoerder. Er is dan ook een teamnetwerk waar collega’s elkaar helpen en ondersteunen.

Zo maak je je werknemers fier op wat ze doen:

Communiceer de missie, visie en waarden

Door je kernwaarden vast te leggen en ze van bij de aanwerving mee te geven, zullen medewerkers zich meer betrokken voelen bij je bedrijf en waar het voor staat. Stuur ook af en toe een interne nieuwsbrief uit die je missie, visie en waarden ondersteunt.

Voorzie voldoende contactmogelijkheden

Maak tijd voor je werknemers en luister naar wat hen bezighoudt. Af en toe een formele ‘hoe gaat het’ helpt de band met je medewerkers versterken.

Zorg ook dat je medewerkers voldoende contactmogelijkheden hebben met andere collega’s en hun leidinggevenden. Denk maar aan brainstorms, een teamdinertje of een toffe teambuilding.

Wil je de communicatie helemaal op punt stellen, investeer dan in de ontwikkeling van leiderschapskills en communicatievaardigheden bij jezelf en andere leidinggevenden.

 

Competentie: weten je werknemers wat van hen wordt verwacht?

Werknemers voelen zich graag competent voor het uitvoeren van hun taken. Het is dus belangrijk dat medewerkers met de juiste competenties worden aangeworven én dat je duidelijk communiceert over wat er van hen wordt verwacht.

  • Training, opleiding en coaching kunnen medewerkers helpen groeien en zorgen ervoor dat ze het gevoel hebben over de nodige kennis en competenties te beschikken.
  • Evaluatiegesprekken: tijdens groeigesprekken kan je met je werknemers bespreken hoe competent ze zich voelen om hun job te doen, waar ze graag verder in willen groeien en welke hulp ze daarbij kunnen gebruiken.
  • Constructieve feedback helpt medewerkers groeien. Je kan hen ook helpen zoeken naar oplossingen/hulpmiddelen voor die zaken waar ze minder goed in zijn.
  • Waarderende boodschappen: geef aan dat je vertrouwen hebt in de vaardigheden van je medewerkers. Doe dat zeker bij die collega’s die wat lager scoren op het vlak van zelfvertrouwen.

Inzetten op het welzijn van je personeel?

Lees er alles over in onze gratis whitepaper
Anne Hallez
Door Anne Hallez
30 juli 2020

Later lezen?

Interesse in dit artikel maar nu even geen tijd?

Laat hieronder je e-mailadres achter en we sturen je een handige link naar het artikel.

We sturen je enkel de link, geen spam.