Op 29 augustus 2017 lanceerde de overheid een nieuwe toepassing, mycareer.be. Gebruikers vinden er alle gegevens over hun loopbaan, overzichtelijk en digitaal. Ze kunnen op de website ook doorklikken naar Mypension.be en er alle informatie over hun pensioenloopbaan raadplegen.
Wat vind je terug in Mycareer?
Wil je klant weten of hij voldoende anciënniteit heeft voor tijdskrediet? Of vraagt hij zich af welke job hij lang geleden deed? Dan hoeft hij niet meer in zijn geheugen te graven of zijn mailbox te doorploeteren. Mycareer verzamelt al die gegevens in één toepassing. Je klant vindt er dus gegevens over zijn loopbaan als werknemer, als zelfstandige of als ambtenaar. Ook periodes van inactiviteit staan erin geregistreerd.
Je klant kan er ook terecht voor meer gedetailleerde informatie. Wanneer begon en beëindigde hij een tewerkstelling? Hoeveel bedroeg zijn loon? En wie was zijn werkgever? Voor periodes waarin hij als zelfstandige werkte, kan hij raadplegen of hij werkte in hoofd- of bijberoep.
Waar haalt Mycareer zijn informatie?
Mycareer bevat informatie van ongeveer 20 overheidsadministraties, zoals de RSZ, het RSVZ, de RVA, het RIZIV, FPD…
Wat vind je terug in Mypension?
In Mycareer kan je ook doorklikken naar Mypension. Die toepassing geeft specifieke informatie over het (toekomstig) wettelijk en aanvullend pensioen. Ze toont de pensioenloopbaan van je klant, zijn pensioendatum, de opgebouwde reserves voor het aanvullende pensioen enzovoort.
Sinds kort toont Mypension ook de pensioenberekening. De toepassing geeft het bedrag dat je klant zou krijgen, als hij op de eerst mogelijke datum met pensioen gaat, én zijn pensioenbedrag op de wettelijke pensioenleeftijd.
De toepassing bevat ook informatie over het opgebouwd aanvullend pensioen van je klant of dat nu vergaard werd in een (S)VAPZ, dankzij een groepsverzekering of via een individuele pensioentoezegging. Mypension heeft daarentegen geen informatie over het pensioensparen van je klant.
Wat is het voordeel?
Je klant kan nu dus alle gegevens over zijn loopbaan én zijn pensioen zelf raadplegen. Hij hoeft daarvoor niet meer aan te kloppen bij de bevoegde overheidsinstanties. En dat betekent administratieve vereenvoudiging!