Share
Accountancy en boekhouding

Later lezen?

ChatGPT: een bedreiging voor accountants?

Er raast een storm van berichten over ChatGPT op sociale en andere media. Vaak is de toon enthousiast en gefascineerd – kijk wat die artificiële intelligentie allemaal kan! Tegelijk zijn velen ook ongerust, want heel wat jobs lijken vervangbaar door zo’n slim algoritme. Moeten accountants daarvoor vrezen en hoe vermijden ze dat doemscenario?

Waarom is onboarding zo belangrijk?

Twijfel over de toekomst

Hoe zelfzeker je ook bent over je professionele troeven, iedereen twijfelt deze dagen wel eens over de toekomst. ChatGPT kan namelijk wel érg veel, en dus voelen heel wat beroepscategorieën zich toch wat bedreigd door die kunstmatige intelligentie. Vertalers, copywriters, leerkrachten, fotografen … welke rol hebben ze nog te spelen? Ook voor accountants geldt die vraag.

Alles op zijn kop

Artificiële intelligentie (AI) is nochtans niet nieuw. Trendwatchers kondigen al 10 jaar aan dat AI alles op zijn kop zal zetten. Elke online chatbox is er op gebaseerd, en ook als je in een online shop productsuggesties krijgt op basis van je eerdere aankopen, gebeurt dat op basis van een slim algoritme. Het verschil is dat dat gebruiksgemak nu ook op ieders werkterrein komt.

Transitie naar een nieuwe rol

Accountants zijn net volop bezig met de transitie naar een nieuwe rol. Ze moeten en kunnen routinetaken digitaliseren en automatiseren met behulp van een aantal digitale tools. De klant verwacht dat ook, want op die manier kunnen accountants hen een snellere en betere service bieden. Dankzij digitalisering komt er meer tijd vrij voor persoonlijk advies over de financiële situatie van de klant.

Snelle gegevensanalyse

Nu lijkt ChatGPT ook die nieuwe rol van de accountant in te pikken. Ja, de slimme chatrobot is inderdaad in staat om alle beschikbare digitale informatie snel te analyseren en op basis daarvan een advies te formuleren. Is het beroep van accountant dan echt ten dode opgeschreven? Nee, dat hoeft zeker niet zo te zijn.

Een uitdaging wordt het zeker wel. Accountants moeten alweer op zoek naar een andere invulling van hun dienstverlening. Advies geven is en blijft ook in de toekomst de belangrijkste rol waarmee accountants toegevoegde waarde bieden voor hun klant. Het zou best kunnen dat ondernemers af en toe zelf een financiële vraag stellen aan ChatGPT, maar voor een echt persoonlijke en onderlegde interpretatie kunnen ze nog altijd beter gaan aankloppen bij hun accountant.

Ken je klant

De boodschap is dus: ken je klanten en breng dat ook over. Wanneer het gaat over belangrijke strategische beslissingen, staan accountants nog altijd in een sterke positie als vertrouwenspersoon van ondernemers. Niet alle informatie is nu eenmaal online te vinden of in cijfers te gieten. Luisteren, empathie tonen en rekening houden met menselijke factoren zijn dingen die ChatGPT vooralsnog niet kan.

Omarm nieuwe mogelijkheden

Vergeet ook niet dat ChatGPT zeker geen vijand is. Integendeel, accountants kunnen zeker zelf ook voordelen halen uit de technologie. Degenen die artificiële intelligentie omarmen, tonen dat ze ‘mee zijn met hun tijd’ en dat is altijd een troef. De vragen komen sowieso, dus zorg dat je hierop voorbereid bent. Het heeft in ieder geval geen zin om je ogen te sluiten voor een fenomeen dat niet zal verdwijnen. Vraag het maar aan Frederik (‘Freddy’) De Bosschere die in zijn wekelijkse podcast ‘Computer Club’ de technologiewereld op de voet volgt.

Freddy: ‘Volgens Emily Bender, professor in ‘computational linguistics’, overschatten we chatbots. Voor haar zijn ze niks meer dan papegaaien die maar wat statistische patronen kakelen. Maar volgens Bender moeten we ook stoppen met mensen te reduceren tot papegaaien. Want wij weten wél waarover we spreken, en wat we daarmee bedoelen. Voor haar zijn AI en mensen dus héél verschillende beestjes.”

Benieuwd welke tools Liantis recent ontwikkelde?

Ontdek het hier
Door Martijn Vanhinsberg
09 mei 2023

Later lezen?

Interesse in dit artikel maar nu even geen tijd?

Laat hieronder je e-mailadres achter en we sturen je een handige link naar het artikel.

We sturen je enkel de link, geen spam.