Accountant staat al enkele jaren in de top 10 van knelpuntberoepen van de VDAB. Er zit dus duidelijk iets fout met het imago van de accountant. Nochtans lijkt het stoffige beeld dat velen nog altijd hebben van het beroep, helemaal niet op de werkelijkheid. Hoog tijd om daar samen iets aan te doen!
Hoe cool is accountancy?
Jongeren kiezen vandaag niet zo vaak voor een studie als accountant of belastingadviseur. Meestal omdat velen denken dat artificiële intelligentie het takenpakket uiteindelijk zal overnemen. Alweer een foute veronderstelling, maar daarover hebben we het nog in een andere blogpost. Maar eerlijk is eerlijk: accountants zijn zelf soms wat te bescheiden en blijven al te vaak achter de schermen. Mede daardoor blijven accountants met dat ‘uncoole’ imago zitten.
De accountant van morgen
Dat er dringend iets moet gebeuren, is wel duidelijk. De rol van een accountant is namelijk niet te onderschatten en daar mogen jullie best wel trots op zijn. Dat zal niet alleen helpen om een dynamischer imago te krijgen maar het kan ook de waardering voor de job vergroten. En, niet onbelangrijk: het zal hopelijk meer mensen aanzetten om te kiezen voor een toekomst in de sector. Een initiatief als Accountants van Morgen, gelanceerd door acht accounting- en consultingbedrijven zal daar ongetwijfeld toe bijdragen. Zij schakelen voor hun campagne zelfs boegbeelden als Bockie De Repper en radiomaker Tom De Cock in.
Heb je ook voor je eigen kantoor al eens gedacht aan een toffe socialmediapagina waar je het reilen en zeilen van jou en je collega’s deelt? Of een vindingrijke actie waarmee je studenten een kijkje laat nemen achter de schermen van je kantoor én hen ondertussen warm maakt voor het beroep? Ook met kleine, lokale initiatieven kan je helpen om de job van accountant in de kijker te zetten. Bovendien profileer je je in één beweging als een aantrekkelijke werkgever: een mooie troef in de ‘war for talent’.
Wat doet een accountant?
Wat doet de accountant 2.0 dan precies, als het niet langer puur om dat cijferwerk draait? De nieuwe accountant is iemand die veel meer naast de klant staat, zodat die zijn of haar ondernemersdromen kan waarmaken. Met jouw snelle analyses en slim advies krijgt de ondernemer waardevolle steun bij het nemen van belangrijke beslissingen. Als accountant voelt het goed om daarop een impact te hebben. En omdat elke onderneming en elke klant anders is, wordt je job veel afwisselender dan vroeger. Bovendien kan je veel meer inzetten op de menselijke interactie met je klanten.
Maatwerk is de toekomst
Die menselijke interactie is een bijzondere paradox. Door de digitalisering komen klanten minder vaak langs op kantoor maar tegelijk is een persoonlijke aanpak belangrijker dan ooit. Ondersteuning op maat, en liefst zo snel en efficiënt mogelijk: dat zijn we inmiddels allemaal gewend wanneer we privé iets bestellen of doen. Voor professionele activiteiten liggen de verwachtingen even hoog. Ook voor accountants is het daarom cruciaal om routinetaken te automatiseren zodat je de tijd die vrijkomt kan investeren in een persoonlijke service waarmee je bij de klanten het verschil maakt.