Een correcte boekhouding voeren, is wettelijk verplicht. Maar een foutloze boekhouding is ook voor jou erg belangrijk. Zo heb je zicht op de financiële gezondheid van je bedrijf en kan je de fiscus de nodige informatie voorleggen. We zetten de basisregels van een degelijke boekhouding voor jou op een rijtje.
In een boekhouding staat informatie over alle verrichtingen die in je onderneming gebeuren. Afhankelijk van de juridische vorm van je zaak en de omzet die je draait, moet je een volledige of vereenvoudigde boekhouding voeren. In beide soorten moeten alle verrichtingen in je bedrijf voldoende gedocumenteerd zijn met bijvoorbeeld facturen en rekeninguittreksels. Heb je de keuze, ga dan voor een elektronische boekhouding. Die is transparant, werkt sneller en verkleint de papierberg.
Kies je voor een eenmanszaak en haal je een jaarlijkse omzet (exclusief btw) van maximaal 500.000 euro, dan volstaat een vereenvoudigde boekhouding. Ook als je start onder de vorm van een maatschap, commanditaire vennootschap (CommV) of vennootschap onder firma (VOF), mag je, op voorwaarde dat je jaarlijks niet meer dan 500.000 euro omzet (exclusief btw) draait, een vereenvoudigde boekhouding voeren.
Dat betekent dat je dagelijks je financiële dagboeken (kas- en bankboek) moet invullen en ook op regelmatige basis een aan- en verkoopboek moet bijhouden. Daarnaast stel je jaarlijks een inventarisatieboek en jaarrekening op.
Werk je onder een andere vennootschapsvorm of is de jaarlijkse omzet (exclusief btw) van je onderneming hoger dan 500.000 euro, dan ben je verplicht om een volledige boekhouding te voeren. Die houdt extra administratie in: een rekeningstelsel (met activa en passiva) en een uitgebreide jaarrekening met balans, een resultatenrekening en toelichting.
Een goede boekhouding voeren, is een tijdrovende klus. Maak daarom goede afspraken met je accountant over wat jij op jou neemt en wat je liever of beter door je accountant laat doen. Voor een lijst van accountants in jouw regio, kan je terecht bij het Instituut van de Belastingadviseurs en de Accountants (IBA).