Heb je een aantal ondernemingen op het oog waarmee je graag wil samenwerken? Zoek dan uit wie je het best aanspreekt om een opdracht binnen te halen. In kleine ondernemingen gebeurt de aanwerving van freelancers meestal door de bedrijfsleider. Bij grotere ondernemingen ligt dat anders. Hoewel je zou vermoeden dat je het best een hr-medewerker aanspreekt, staan freelancers niet op de payroll van het bedrijf. Bij wie klop je dan wel aan? Dat hangt af van de bedrijfsstructuur, die van bedrijf tot bedrijf erg kan verschillen. De oplossing: durf te vragen met wie je moet spreken om als freelancer aan de slag te kunnen.
Zoals jij naarstig opzoekwerk verricht naar interessante opdrachten, gaan mogelijke opdrachtgevers jou ook online opzoeken. Het is belangrijk dat je, nog voor je eerste contact, een goede indruk maakt. En daar hoort een professionele, recente profielfoto bij. Trek de aandacht door een ontwapenende, scherpe profielfoto toe te voegen aan je socialemediaprofielen. Gebruik dezelfde foto op al je online kanalen om je herkenbaarheid te verhogen en samenhang te creƫren over alle kanalen heen.
Een uitgebreid netwerk opent namelijk heel wat deuren. Daarom doe je er goed aan om je netwerk actief en doelgericht uit te bouwen en te onderhouden. Doelgericht wil zeggen dat je mikt op mensen die effectief geneigd zijn een beroep te doen op je talenten. Een groot netwerk waaruit geen opdrachten voorvloeien, is jouw kostbare tijd niet waard.
Zelden zal iemand je aanwerven voor een opdracht zonder eerst wat werk van je te zien. Steek daarom voldoende tijd in het samenstellen van een portfolio dat je werk alle eer aandoet. Zo bestaan er specifieke portfoliowebsites waarmee je je werk in de schijnwerpers zet. Maar neem ook initiatief door je werk regelmatig te delen via sociale media en spoor in je berichten je connecties aan om contact op te nemen.
Mogelijke opdrachtgevers overtuigen, vergt wat oefening. Alles draait om wat jij voor de andere persoon kan betekenen. Het gesprek draait dus in de eerste plaats niet om jou, jouw talenten of je werkwijze, maar om het probleem dat jij kan verhelpen. Luister eerst tijdens een gesprek en zoek gaandeweg naar een logisch aanknopingspunt om op een organische manier uit te leggen hoe je het verschil kan maken voor de opdrachtgever.