Of je nu een dienst verleent of producten verkoopt, als zelfstandige heb je minstens één leverancier nodig. Al afgevraagd waar je die zal vinden? Je leverancier bepaalt onrechtstreeks de kwaliteit en prijs van je producten en diensten. Reden genoeg om hier stil bij te staan.
De zoektocht naar de juiste leveranciers, begint eigenlijk helemaal in het begin. Meer bepaald tijdens het opstellen van je ondernemingsplan.
Hoewel er veel aandacht naar het vinden en identificeren van klanten gaat, verdienen je leveranciers minstens evenveel aandacht. Zonder leveranciers kan je jouw klanten niet bedienen. Bovendien bepalen je leveranciers een belangrijk deel van je kosten. Daarom is het belangrijk om ze nog voor je start op te nemen in je financieel plan, dat deel uitmaakt van je ondernemingsplan.
Het aantal leveranciers hangt in de eerste plaats af van wat je allemaal nodig hebt om je zaak draaiende te houden. Wanneer je producten verkoopt, zal je grondstoffen of onderdelen moeten aankopen. Lever je een dienst, heb je waarschijnlijk minder leveranciers nodig. Toch zullen het er meer zijn dan verwacht.
Denk aan ondersteunde zaken, zoals internet, maar ook aan een water- en energieleverancier. Als je (potentiële) klanten ontvangt, wil je ze waarschijnlijk ook iets te drinken aanbieden. Daar kan je ook leveranciers voor zoeken. Een goede indruk is belangrijk, en een lekkere kop koffie helpt.
Tip! Maak een lijst op van alle zaken waarvoor je mogelijk een leverancier nodig hebt. Overleg eventueel met je partner(s). Bekijk de lijst na een paar dagen nog eens en vul aan of schrap indien nodig. Maak ook het onderscheid tussen essentiële partners (bv. internet) en eerder bijkomstige leveranciers (bv. koffie).
Onderzoek, onderzoek en nog eens onderzoek. Het is de enige manier om na te gaan of je leverancier wel aan jouw eisen voldoet en jou de beste prijs-kwaliteit biedt.
Stel daarom zeker een aantal kritische vragen als je overweegt om met een leverancier in zee te gaan:
Wanneer je maar halve antwoorden krijgt of je contactpersoon ontwijkend reageert, zal je jouw conclusies moeten trekken en op zoek gaan naar een andere. Zeker als het gaat om leveranciers van cruciale grondstoffen of ondersteunende diensten.
Extra tip! Leveranciers zijn niet happig om hun prijzen te delen met zelfstandigen die nog niet gestart zijn. Business-to-businesscommunicatie verschilt erg van communicatie naar particuliere klanten toe. Probeer daarom een zakenrelatie op te bouwen zodat je deze informatie toch te weten komt. Met andere woorden: praat met leveranciers.
In het algemeen stel je dezelfde vragen aan een buitenlandse leverancier als aan een Belgische. Een vlotte communicatie en bereikbaarheid is in dit geval misschien nog belangrijker.
Doe ook in dit geval onderzoek naar de betrouwbaarheid van je leverancier. Daarvoor kan je terecht bij FIT, het Vlaamse agentschap voor buitenlandse handel.
Hou er wel rekening mee dat de levertermijnen waarschijnlijk langer zijn en je een extra kost hebt door de verzendingskosten. Daarnaast kan je geconfronteerd worden met cultuurverschillen, taalproblemen en de douane, als je buiten de EU aankoopt.
Eens je leveranciers gevonden hebt, kan je ze wat uitspelen tegen mekaar om de beste deal te verkrijgen. Dat doe je door verschillende offertes op te vragen en de leveranciers te confronteren met de verschillen. Grote kans dat je zo een betere offerte zal ontvangen.
Bovendien is het aangewezen om meerdere leveranciers te hebben zodat je niet in de problemen komt wanneer één ervan wegvalt, of om de een of andere reden niet kan leveren.
Evalueer je eerste bestelling. Hoe verliep het contact, de verpakking, levering,... Voldoet het product aan je verwachtingen? Wees kritisch en trek je conclusies.