Share
Gezondheid

Later lezen?

Woonzorggroep GVO zet welzijn centraal

Het welzijn van hun medewerkers en hun bewoners. Dát staat bij Woonzorggroep GVO centraal in alles wat ze doen. Naar aanleiding van Dag van de Zorg gaan we in gesprek over hun visie en hoe zij hun woonzorgcentra een huiselijk en warm karakter geven.

“We willen dat bewoners én medewerkers zich hier thuis voelen”

 

Samen sterk voor warme zorg

Het is volop zomer wanneer we afspreken met Nele Breyne en Inge Bultinck, respectievelijk stafmedewerker communicatie en hr-directeur bij Woonzorggroep GVO. GVO verenigt tien woonzorgcentra verspreid over West-Vlaanderen. Terwijl elk woonzorgcentrum haar eigen operationele werking en lokale autonomie behoudt, delen ze een overkoepelende strategie en visie. En die gedeelde visie is net de kracht van de groep.

“GVO heeft een duidelijke visie wanneer het gaat over innovatie en welzijn in de zorgsector”, steekt hr-directeur Inge van wal. “De warme en huiselijke omgeving die we creëren in onze woonzorgcentra is zowel belangrijk voor onze bewoners als voor onze medewerkers. Daarom spreken wij ook altijd over ‘onze huizen’ en niet zozeer over ‘onze woonzorgcentra’.”


Uitdagingen

Hoewel die visie duidelijk is, brengt de ouderenzorg natuurlijk heel wat uitdagingen met zich mee. “Dat beseffen we maar al te goed”, gaat Inge verder. “Het is belangrijker dan ooit om aandacht te hebben voor het welzijn van onze medewerkers want we willen koste wat het kost uitval en verloop vermijden. Zo proberen we bijvoorbeeld door middel van duidelijke planning en persoonlijke ondersteuning onze huidige medewerkers te behouden én nieuwe medewerkers aan te trekken. Ook willen we leiderschap stimuleren bij iedereen, niet enkel bij onze leidinggevenden. Via referentierollen moedigen we horizontale groei aan en willen we dat alle medewerkers bijdragen aan het welzijn van onze bewoners. Kortom: we gaan voluit voor een warme zorgaanpak. En dat doen we niet alleen. Zo zetten we bijvoorbeeld samen met Liantis in op het psychosociaal welzijn van onze medewerkers. Samen met de externe preventieadviseur bieden we de nodige ondersteuning, zeker preventief.”

 

gvo-2


Het Zorgpeloton

Bovendien staat GVO niet stil en blijven ze inzetten op innovatie. Ze doen er alles aan om de zorg voor hun bewoners constant te verbeteren en de werkplek voor de vele collega’s te optimaliseren. Eén van die innoverende projecten is Het Zorgpeloton. “Het Zorgpeloton is de naam van ons werkgeversmerk, employer brand, dat we in 2022 ontwikkelden in samenwerking met het marketingbureau d-artagnan. Zo willen we onze organisatie als aantrekkelijke werkgever in de markt zetten om nieuwe medewerkers aan te trekken. Daarnaast willen we ook voor verbinding en teamgevoel zorgen bij onze huidige medewerkers. We willen verder gaan en leggen ook de nadruk op het belang van warme zorg en het huiselijke karakter van onze woonzorgcentra”, aldus Nele.

Het Zorgpeloton legt de link tussen de zorg in hun huizen en de wielersport. “Net als in een wielerploeg werken we samen met veel mensen in verschillende functies om te zorgen voor de kopmannen en kopvrouwen, onze bewoners. En dit gaat veel verder dan slechts één huis. Het wordt gedragen door de hele organisatie met al haar medewerkers en bewoners. Onze medewerkers zorgen voor de ouderen, en wij zorgen voor onze collega’s. We behaalden met dit initiatief trouwens de prijs voor ‘Mooiste Branding’ tijdens het gala van de Zorgwerkgever, georganiseerd door Zorgmagazine”, zegt Nele enthousiast.

Dag van de Zorg: een hefboom

Dag van de Zorg – volgend jaar op zondag 17 maart 2024 – nodigt zorginstellingen uit om hun deuren open te zetten voor het brede publiek. Ook voor Woonzorggroep GVO wordt het opnieuw een uitgelezen moment om hun huizen in de schijnwerpers te plaatsen.

“We geven de vrijheid aan elk huis om al dan niet deel te nemen”, vertelt Nele. “Maar uit het verleden weten we wel dat huizen die intekenen dit enorm positief ervaren. Want Dag van de Zorg zorgt dat we niet alleen ons standaard doelpubliek bereiken, maar ook de lokale gemeenschap kunnen betrekken in wat we doen. Van buurtbewoners en sympathisanten tot geïnteresseerden in bijvoorbeeld assistentiewoningen. Die laatste vallen buiten de traditionele woonzorgcentra maar zijn daarom niet minder belangrijk om eens te tonen. We roepen dus iedereen op om zeker met onze organisatie kennis te maken op Dag van de Zorg!”

2024-Campagnebeeld-vierkant-GSM5-1
Door Jasmien Van Hulle
11 oktober 2023

Later lezen?

Interesse in dit artikel maar nu even geen tijd?

Laat hieronder je e-mailadres achter en we sturen je een handige link naar het artikel.

We sturen je enkel de link, geen spam.