Na quiet quitting is er een nieuw hr-fenomeen opgedoken: loud laborers. De term beschrijft medewerkers die meer praten over hoeveel werk ze verzetten, dan effectief te werken. Vooral de Engelstalige pers zoomde hier de laatste weken op in. Maar gaat om een nieuwe trend? Of gaat het om een oud fenomeen met een nieuw etiket? Experte Evy Sadicaris geeft meer toelichting.
Wat is het?
De term loud laberors beschrijft medewerkers die meer praten over hoeveel werk ze verzetten, dan effectief te werken. Ze willen zoveel mogelijk aandacht vestigen op hun plannen, ideeën en vermeende resultaten. Hun doel? Gezien worden, waardering krijgen, maar ook eventueel mikken op promotie. Het was wetenschapper André Spicer van de Bayes Business School in London die de nieuwe term eind 2022 lanceerde. De laatste weken gaat de term ‘loud laberors’ viraal op sociale media door filmpjes die met het fenomeen spotten.
“Volgens mij het gaat het hier helemaal niet om een nieuwe trend, maar eerder een nieuw etiket voor iemand die wij een ‘tafelspringer’ zouden noemen”, stelt Evy Sadicaris, experte psychosociaal welzijn bij Liantis.
Waar schuilt het gevaar?
Hoewel het fenomeen misschien onschuldig lijkt, kan het gedrag van loud laberors irritatie opwekken en voor frustratie zorgen bij collega’s die minder mondig en assertief zijn. “Stille werkers kunnen de indruk krijgen dat hun werk en talent niet gezien wordt. Als die frustratie blijft woekeren, kan het uitdraaien op een conflict. En dat wil je natuurlijk vermijden als werkgever of leidinggevende”, aldus Evy Sadicaris.
“Iedereen maakt zich wel eens schuldig aan het zuchten of klagen bij extra werk omdat je al zoveel te doen hebt. Natuurlijk mag dit niet omslaan in een steevaste klaagzang die het hele team naar beneden sleurt. Als je merkt dat er irritaties bestaan, moet je als werkgever of als leidinggevende ingrijpen.”
Ook positieve kanten?
De experte benadrukt ook de positieve kanten. “Er is niets mis met jezelf eens op de borst te kloppen als medewerker. Het zorgt soms voor meer zelfvertrouwen op professioneel vlak. We maken ons vaak zo druk over wat er fout loopt dat we blind worden voor het feit dat het meestal erg goed loopt. Mooie resultaten, die mogen we met z’n allen zeker wat meer vieren. Soms zijn we daarin te bescheiden.”
Hoe ga je ermee om als werkgever?
Maar hoe ga je nu precies om met een ‘loud laberor’ in je team? “Het is altijd goed om als leidinggevende te achterhalen waarom iemand zich wil profileren. Voelt die persoon zich niet gewaardeerd? Of speelt onzekerheid misschien een rol? Het is belangrijk om daar wat dieper op in te zoomen zodat je de situatie beter begrijpt en erover in gesprek kan treden met de betrokken collega.
Je kan ook stappen nemen om de mist rond resultaten en/of productiviteit weg te nemen. Bekijk dus zeker hoe je momenteel de werkdruk of resultaten evalueert en meet. Het is aangeraden om op basis van vastgelegde parameters vast te stellen wie wat doet en hoe de werklast precies verdeeld is. Die methode is objectiever en geeft een klare kijk op de feiten. Zo haal je heel wat frustratie weg in het team.”
Liantis staat je bij!
Benieuwd hoe Liantis jouw preventiebeleid mee vorm kan geven? Of hoe we je medewerkers of leidinggevenden kunnen ondersteunen rond psychosociaal welzijn op het werk?