Levenslang leren is een verhaal van gedeelde verantwoordelijkheid. Stimuleer je medewerkers om af en toe uit hun comfortzone te treden en nieuwe vaardigheden aan te leren. Kijk hiervoor enerzijds naar de competentienoden binnen je organisatie, en anderzijds naar de persoonlijke leerbehoeften, interesses en ambities van je medewerkers.

Upskilling is belangrijker dan ooit
Om op de middellange termijn niet in aanraking te komen met een tekort aan specifieke vaardigheden en een mismatch tussen noden en aanbod, moet je nu de plannen en strategieën uittekenen om in te spelen op demografische en technologische evoluties.
Een ruim hr-perspectief is daarom broodnodig, precies omdat je een kloof tussen vereiste en aanwezige competenties op meerdere manieren kan dichten. Zo is het mogelijk om nieuwe profielen aan te trekken, maar je kan ook inzetten op re- en upskilling van je huidige medewerkers. Als je de juiste klemtonen legt qua leercultuur en opleidingskansen, kan je veel uitdagingen de baas via interne mobiliteit.
En aangezien interne mobiliteit zowel op individueel als collectief niveau heel wat voordelen heeft, zijn re- en upskilling belangrijke facetten om je organisatie klaar te stomen voor de toekomst. Doe dat door enerzijds de competentienoden binnen je organisatie op een rijtje te zetten en anderzijds door te kijken naar de persoonlijke leerbehoeften, interesses en ambities.
Kijk verder dan de klassieke leermomenten
Formele trainingen zijn waardevol, maar hetzelfde geldt voor zaken als opleidingscommunities en mentorship. In de wetenschap dat de werkvloer de beste leerschool is, kan het ook nuttig zijn om mensen eens te laten meelopen met een collega of deeltijds te laten proeven van een andere functie.
In het kader van re- en upskilling is leercultuur een sleutelwoord. Stimuleer medewerkers om af en toe uit hun comfortzone te treden en nieuwe skills aan te leren of hun kennis elders te benutten. Leervermogen, maar ook leergierigheid zijn vandaag cruciale eigenschappen. Al blijft ‘levenslang leren’ een verhaal van gedeelde verantwoordelijkheid. Bied je medewerkers alle kansen en vooral een veilige, ontwikkelingsgerichte omgeving om stappen te blijven zetten.
Een goede onboarding is cruciaal
Het onboardingproces begint op de eerste werkdag, maar het is een misvatting dat dit een einddatum heeft. De onboarding van nieuwe medewerkers is een voortdurende begeleiding en ontwikkeling die evolueert naarmate de medewerker langer in dienst is.
Het zorgt ervoor dat medewerkers zich continu ondersteund en gewaardeerd voelen, een sleutelaspect voor langdurig succes en tevredenheid op de werkvloer. Hierdoor stellen ze zich ook sneller open om binnen dezelfde organisatie nieuwe skills aan te leren.
De voordelen:
- Het engagement van je nieuwe medewerker verhoogt
Een medewerker die vlot onthaald wordt, is meestal ook positief over zijn/haar job. Informeer je nieuwe aanwinst over de missie en visie van je bedrijf en geef de nodige opleidingen. Zo voelt hij/zij zich sneller verbonden met je onderneming. - Je medewerker is sneller productief
Een medewerker die alles bij de hand heeft en zich goed voelt op zijn of haar werkplek, is een productieve medewerker. En dat is precies wat je kan bereiken met een goed onboardingsproces. Als je medewerker weet wat hij/zij moet doen, is er ook minder begeleiding nodig door andere medewerkers. Zo kan iedereen zich op zijn/haar eigen taken concentreren.
- Lagere uitstroom
Wanneer iemand van job verandert, wil hij/zij vooral het gevoel hebben dat dit een goede keuze was. Met een vlotte onboarding geef je je nieuwe collega die bevestiging. En dat is heel belangrijk, want door spijt, teleurstelling en onzekerheid gaan mensen toch snel op zoek naar een nieuwe job, en dat is niet bevorderlijk voor je team en je gehele onderneming. - Je versterkt je bedrijfsimago
Wanneer je de onboarding van nieuwe medewerkers goed aanpakt, levert dat best wat voordelen op. Het belangrijkste is dat ze tevreden zijn met hun nieuwe job. Vraagt iemand hoe het gaat op hun werk, dan antwoorden ze ongetwijfeld positief. Dat zorgt ervoor dat je een goed imago krijgt en ze je dus aanbevelen als goede werkgever.
Kortom: je medewerker integreert vlotter, werkt sneller zelfstandig en is meer geneigd om te blijven wanneer het wat minder gaat.
Hr-trends 2025
We leven in tijden waar verandering de enige constante is. En als ondernemer, bedrijfsleider of hr-professional sta je elke dag voor unieke uitdagingen. Daarom heeft Liantis de belangrijkste hr-trends voor 2025 gebundeld in een gratis whitepaper. Zo ben je weer helemaal mee!