Heel wat ondernemers hebben de deuren van hun zaak verplicht moeten sluiten. Hoe red je het als ondernemer tijdens een ongeziene crisis? Mogelijk kunnen wat creativiteit en samenwerking je alvast een stukje op weg helpen.
Door de verspreiding van het coronavirus, werden je activiteiten abrupt gestopt en vielen ook (een deel van) je inkomsten weg. Zelfs als je niet verplicht je deuren moest sluiten, voel je de impact van de crisis. Probeer de kansen van deze nieuwe realiteit in te zien. We blijven zoveel mogelijk thuis. Dat betekent dat we plots met z’n allen vaker online shoppen, lezen, spelletjes spelen, muziek beluisteren, studeren en les geven, nieuwe hobby’s uitproberen, poetsen, sporten (binnenshuis), tuinieren … noem maar op. Dat zorgt ongetwijfeld ook voor nieuwe pistes die je kan verkennen.
Waarom komen mensen naar jouw koffiebar? Niet per se voor de sfeer en gezelligheid, al is dat zeker een groot pluspunt. Je klanten komen naar jouw koffiebar omdat je koffie zo lekker is. Dat is hoe jij je onderscheidt van je concurrenten. Bied dan ook jouw zelf geroosterde, gemalen koffiebonen aan via je webshop en eventueel in een winkel die nog steeds open is.
Heb je geen product dat je kan leveren? Dan is jouw expertise de reden waarom mensen naar jou komen. Zet dat dan in de verf. Deel exclusieve tips voor je klanten of bespreek de diensten of creaties die je verkoopt, met een link naar je website. Zorg er alleszins voor dat je zichtbaar en beschikbaar bent voor je publiek.
Sinds de verplichte sluiting van kapperszaken, duiken er heel wat grappige foto’s op van mensen die de keukenschaar of tondeuse in eigen handen hebben genomen … met hilarische creaties tot gevolg! Speel in op die nood. Hou bijvoorbeeld een live sessie op Instagram of Facebook met tips over haar knippen om je expertise te etaleren. Bied haarkleurpakketten aan met een uitgeschreven stappenplan of met een link naar een eigen filmpje met tips. Je klanten die kampen met een uitgroei aan de haarwortels of een verwilderde coupe zullen je ongetwijfeld dankbaar zijn. Mag het nog interactiever? Vraag dan om de resultaten via sociale media te posten en je zaak te taggen. Zo blijf je op een fijne manier in contact met je klanten en vergroot je de zichtbaarheid van je zaak.
Ook kledingwinkels hebben het niet makkelijk. Om op te boksen tegen de grotere webshops kan je - naast losse stukken - ook samengestelde outfits aan huis leveren. Beschrijf hoe je de stukken anders kan dragen, welke kleurencombinaties er mooi bijpassen … Laat je expertise spreken. Je kan de formule ook in de vorm van een abonnement aanbieden, bijvoorbeeld tweewekelijks drie verschillende outfits waaruit je klant kan kiezen. Op die manier heb je vaste inkomsten.
Al eens aan bonnen gedacht? Heel wat horecazaken zetten in op bonnen, om nu al wat inkomsten te verwerven. Afhaalgerechten mag je natuurlijk nog steeds aanbieden, al is dat misschien niet even winstgevend. Als je heerlijke zelfgemaakte producten hebt of nu plots maakt, kan je die ook nog verkopen. Je lekkerste confituur of zelfgemaakte knoflookolie … alles kan! Ben je niet zeker of er interesse voor is? Maak dan een beperkt aantal potten of flessen voor je vrienden en kennissen en vraag hun mening. Baat je een café uit en zijn leveringen geen optie voor jou? Roep dan je klanten op om een virtueel drankje te kopen en hun favoriete bar te steunen.
Nu iedereen online op zoek gaat naar z’n favoriete producten, heb je er alle belang bij om een webshop op te starten. Lukt het je niet, of zie je het niet zitten om er snel eentje op te richten? Dan kan je bijvoorbeeld nog altijd via sociale media verkopen. Instagram Shopping is een makkelijk alternatief voor een webshop. Maar denk ook aan je collega’s: door de krachten te bundelen, bereik je meer. Misschien kan jij je producten tijdelijk aanbieden via hun webshop en een deel van de leveringskosten betalen?
Solidariteit viert hoogtij en heel wat mensen willen graag bij Belgische bedrijven kopen in plaats van bij internationale webshops. Er circuleren heel wat hashtags op de sociale media die oproepen om lokaal te kopen. Plaats die hashtags dus ook zeker bij jouw berichten op de sociale media: #shoplocal #supportyourlocal #shoplokaal #ikkoopbelgisch #winkelhier #localbusiness. Wie graag lokaal wil kopen, vindt zo makkelijker welke ondernemingen écht Belgisch zijn.
Intussen springen ook heel wat gemeentes in de bres voor hun zelfstandigen door een website met de webshops van lokale handelaars te lanceren. Kijk dus zeker na of jouw gemeente al zo’n initiatief in het leven riep.