De zomer komt eraan, het seizoen van de zomerbars. Vraagt jouw klant advies voor de uitbating van zo’n zomerbar? Wij helpen jou graag je klant wegwijs te maken in deze specifieke materie.
Een zomerbar uitbaten: hoe gaat dat in zijn werk?
Er zijn twee mogelijkheden. Ofwel heeft de gemeente zelf een oproep gelanceerd voor een uitbater van een zomerbar en maakt zij een concessieovereenkomst op. Ofwel heeft de gemeente nog geen plannen in die richting en kan een ondernemer zelf een aanvraag voor een concessie indienen. De gemeente kan de aanvraag dan in overweging nemen en vervolgens goedkeuren of weigeren.
Heeft je klant een ambulante kaart nodig of niet?
Heel vaak worden concessies per opbod verkocht. In dat geval spreken we niet van ambulante handel en is er dus ook geen ambulante kaart nodig voor de periode dat de concessie wordt toegekend. Vraag je klant om je een kopie van de concessieovereenkomst te bezorgen, zo kan het ondernemingsloket jullie meteen correct informeren over de correcte inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen.
Welke administratieve formaliteiten moet je klant vervullen?
Je klant heeft een ondernemingsnummer, btw-activering en een aantal vergunningen nodig, zoals het FAVV. Voor gemeentelijke vergunningen verwijzen we door naar de gemeente zelf. Omdat je klant een zomerbar uitbaat, zal je zowel de ondernemer als eventuele zelfstandige helpers moeten aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. Neemt je klant ook personeel in dienst, dan moet hij een Dimona-aangifte doen voor hij start met zijn activiteit. Voor de uitbating van een zomerbar is ten slotte ook een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid en een brandverzekering nodig.