Een self-service platform waarmee je als ondernemer met een eenmanszaak zelf je boekhouding in handen neemt. Dat is in ‘t kort wat Dexxter aanbiedt. Wil dat dan zeggen dat Dexxter de accountant afzweert? Integendeel! “We zien accountants echt als partners en houden daarom ook rekening met wat die partner van ons verwacht.”
Nood aan fiscaal advies
Dexxter wil ondernemen betaalbaar houden voor eenmanszaken. Dat daarnaast het fiscaal advies van een accountant onmisbaar is voor ondernemers, dat werd al snel duidelijk, zo zegt ook Giel Thomas, medeoprichter van Dexxter.
“De eerste reacties van ondernemers die gebruikmaakten van Dexxter waren zeer positief. Na een tijd kregen we echter vaak de vraag of ze ook voor fiscaal advies bij ons terecht konden. Denk maar aan vragen over het indienen van de personenbelasting of aangiftes waar ze twijfels over hadden. Zo kwam het dat we beslisten om samen te werken met onafhankelijke boekhoudkantoren”, legt Giel uit.
De accountant als partner
“Op de website van Dexxter vind je alle onafhankelijke accountantskantoren waarmee we nauw samenwerken en die we naar voren schuiven als een van onze gebruikers nood heeft aan advies van een accountant. Deze accountants kennen Dexxter goed en hebben allemaal een demo van ons platform gehad,” gaat Giel verder.
“Dit adviesluik is ook makkelijk te factureren voor de accountant. Je plant bijvoorbeeld een video-call van een uur waarin je advies geeft, en dan stuur je de ondernemer een factuur voor dit uur. Hier komt Dexxter niet in tussen, de accountant bepaalt zelf zijn prijs. Gebruikers van ons platform kunnen daarnaast trouwens ook hun eigen accountant toegang geven tot hun Dexxter-profiel.”
Anderzijds zijn er ook accountants die met Dexxter samenwerken, maar die niet op hun website staan. “Dit zijn accountants die graag een oplossing willen aanbieden die financieel haalbaar is voor klanten met een eenmanszaak maar die niet de deur willen openzetten voor alle bijberoepers en student-zelfstandigen met vragen doordat ze met hun huidige klanten al te veel werk hebben. En dat is perfect ok. Ook voor deze accountants kan Dexxter een oplossing zijn voor een bepaald probleem. Accountants kunnen met andere woorden zelf kiezen op welke manier ze met ons samenwerken”, zegt Giel.
Digicount en Dexxter: samen op de digitale trein
Een van de partners met wie Dexxter nauw samenwerkt, is Digicount, een full-service boekhoudkantoor dat zich richt op consultants, vrije beroepen en freelancers. Oprichter Kevin Verbesselt besliste al vanaf de start van Digicount in 2018 om 100% op de digitale trein te springen. Een keuze die hij zich nog niet beklaagd heeft.
“Ook ons kantoor krijgt veel aanvragen van zelfstandigen in bijberoep. Wij moeten veel van deze klanten afwijzen en net daarom wou ik weten of Dexxter interessant kon zijn voor Digicount. Al snel bleek dat Dexxter de ideale oplossing was voor deze doelgroep. Ondernemers kunnen nog steeds bij ons terecht voor advies, terwijl we ons geen zorgen hoeven te maken over hun boekhouding. Zo hebben we intussen sinds de start van onze samenwerking een klein jaar geleden heel wat adviesgesprekken mogen doen via Dexxter.”
“Wij gaan zelfs nog een stapje verder. Bij een eerste gesprek vragen we de ondernemer altijd wat zijn gewenste omzet en ondernemingsvorm is. Als blijkt dat dit eerder een klant is voor Dexxter, dan verwijzen we die meteen door. Heeft die klant toch nog fiscaal advies nodig? Dan staan wij klaar om hem op te vangen”, voegt Kevin toe
Accountant in de driver's seat
Op de vraag of accountants zich bedreigd moeten voelen door Dexxter, antwoordt Giel het volgende: “We willen net een oplossing zijn voor accountants die nu vaak nee moeten zeggen tegen klanten met een eenmanszaak. Wij vangen deze klanten tijdelijk op wat betreft hun boekhoudkundige zorgen, maar de accountant blijft wel in de driver’s seat zonder dat ze zelf al het werk in de administratie van deze klanten moeten steken.”
“Als accountant blijf je dus klaarstaan om advies te geven en bovendien kan je die ondernemer tijdens die adviesmomenten ook helpen richting de volgende stap in hun ondernemersverhaal,” besluit Giel.
Ook Kevin bevestigt dit: “We zien het eerder als een soort ecosysteem waarbij we klanten eventjes uitwisselen die later dan opnieuw bij ons terechtkomen. We verliezen bovendien ook geen klanten die uiteindelijk zouden afhaken bij ons omdat de kosten voor hen te hoog zijn. De klanten die we doorverwijzen naar Dexxter, daar zijn we van overtuigd dat we die later nog terugzien, hetzij voor advies, hetzij wanneer ze de stap zetten naar een andere ondernemingsvorm zoals een vennootschap.”
Nog meer samenwerken in de toekomst
In de toekomst wil Dexxter sowieso verder inzetten op de samenwerking met accountants. “Onlangs gaven we bijvoorbeeld een webinar samen met een accountantskantoor. We willen nog meer focussen op dergelijke samenwerking met accountantskantoren en zo bijdragen aan de digitalisatie van de accountancysector.”
“We blijven ook consistent feedback aan onze partner-accountants vragen. Ontbreekt er een feature op het platform? Dan kijken we hoe we dit kunnen toevoegen. We luisteren naar al onze stakeholders en proberen de nodige aanpassingen te doen. We zijn ervan overtuigd dat dit dé manier is voor Dexxter om te blijven groeien in de richting die voor ons juist aanvoelt”, besluit Giel.
Kevin sluit zich hierbij aan: “Ik geloof echt dat zowel Dexxter als Digicount door deze samenwerking blijven groeien. We zitten regelmatig samen aan tafel, waardoor we elkaar kunnen inspireren en leren van elkaar.”