Advertenties op het internet winnen steeds meer terrein, ten koste van traditioneel ‘papieren’ reclame. Groot voordeel is de veel betere meetbaarheid van het aantal clicks, die je, bijvoorbeeld via een zogenaamde ‘click tag’, in de link op je advertentie zelf kan volgen. Nadeel is het ‘oerwoud’ van websites die allemaal beweren zich tot je prospects te wenden. Het zijn er massaal veel meer dan het aantal bladen waaruit je als adverteerder kan kiezen, wat het er allemaal niet makkelijker op maakt.
Als starter is de selectie vaak een klus die je niet in je eentje geklaard krijgt en waar beter een bekwaam reclame-adviesbureau of een centrale media-aankoop (grote budgetten) aan te pas komt. Tenminste, als dat tot je financiële mogelijkheden behoort en in verhouding staat tot het reclamebudget dat je als zelfstandig ondernemer te besteden hebt. Online adverteren op kwalitatieve websites met het juiste bezoekersprofiel en een voldoende groot bezoekersaantal is trouwens sowieso niet goedkoop.
De financieel meest laagdrempelige manier van online adverteren voor KMO’s blijkt in de praktijk vaak een optimale benutting van de mogelijkheden die moderne sociale media vandaag bieden, in combinatie met de maximale promotie van de eigen bedrijfswebsite met alle mogelijke middelen.
Als (meteen) online adverteren voor jou, als zelfstandige, (toch) opportuun blijkt, zijn dit enkele belangrijke aandachtspunten:
Overweeg ook eens een Google AdWords-campagne, waarbij je website tegen betaling en op basis van vooraf gekozen trefwoorden bij de gesponsorde zoekresultaten van Google verschijnt. Dit is een ook voor KMO’s erg betaalbare manier van adverteren, indien de campagne goed wordt aangepakt en opgevolgd.