Je deed enorm veel moeite om een potentiële klant binnen te halen en je mag eindelijk een offerte sturen. Super! Maar steek je wel voldoende tijd in je offertes? Het zou enorm jammer zijn om te helemaal op het einde, in de sprint naar de meet, te verliezen van een concurrent, omdat de klant jouw voorstel niet goed begrijpt. Met onze checklist stel je in een handomdraai een geweldige offerte op!
Stel voldoende vragen, zodat je alle informatie hebt om een correcte offerte op te maken. Dat laat je toe om jouw aanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de situatie van je toekomstige klant.
Bezorg je toch een offerte zonder dat je over alle noodzakelijke gegevens beschikt? Dan is de kans groot dat de uiteindelijke kost op de eindfactuur zal verschillen van het bedrag op jouw voorstel. En net dát wil je zo veel mogelijk vermijden.
Je offerte is een zakelijk document en maakt deel uit van jouw boekhouding, maar ook van die van je klant. Kijk altijd na of de volgende gegevens op je voorstel vermeld staan:
Je onderneming, de naamkaartjes, etalage,…: al deze zaken moeten het DNA van je zaak uitstralen. Trek de lijn van je huisstijl dus ook door in je offerte. Laat door je huisstijlontwerper ook wat sjablonen ontwikkelen voor je zakelijke documenten. Zo draag je jouw huisstijl consequent uit.
TIP! Verstuur je offerte als ‘.pdf’ in plaats van een Word-bestand, zo verspringt je opmaak niet. Bovendien kan er zo niks in je document aangepast worden.
Toon je klant dat je zijn wensen gehoord hebt. Overloop wat jullie onderling afgesproken hebben (aan de telefoon) nog eens in je mail, waarbij je jouw offerte in bijlage toevoegt. Zo weet je zeker dat je elkaar begrepen hebt.
Het spreekt voor zich dat spel- en grammaticafouten op een zakelijk document niet thuishoren. Een foute prijs is evenmin ideaal. Laat je offerte daarom altijd nog eens nalezen door iemand anders. Niemand in de buurt voor een extra check? Leg het document dan even aan de kant en kijk hem dan een uurtje later nog eens na.
Merk je op dat er na een week nog geen reactie komt? Stuur zelf een mailtje of bel je klant op. Misschien was er iets niet duidelijk of heeft je klant een kleine steld? Lees ook deze tips voor een goed facturatiebeleid.