Werken als freelancer wordt steeds populairder. En terecht. Als freelancer heb je variatie in je opdrachten én de vrijheid en flexibiliteit van zelfstandig zijn. Bovendien zien steeds meer werkgevers er de voordelen van in om met een freelancer samen te werken. Maar waar vind je nu die opdrachten en die werkgevers?
Uit onderzoek van UNIZO blijkt dat meer dan de helft van de freelancers werk vindt via hun offline netwerk, zoals doorverwijzingen van bestaande klanten, voormalige collega’s en vrienden en familie. Onderschat deze kanalen dus zeker niet:
Heb je bestaande klanten, twijfel dan zeker niet om te polsen of ze je kunnen doorverwijzen. Zij hebben ongetwijfeld collega’s, vrienden en familie die je hulp kunnen gebruiken. Tevreden klanten zullen je graag doorverwijzen. En laat mond-tot-mondreclame nu net super effectief zijn.
Grijp ook zeker terug naar je professionele netwerk, bijvoorbeeld collega’s met wie je vroeger samenwerkte. Misschien zijn zij wel op de hoogte van aankomende projecten waar een sterke freelancer voor nodig is.
Netwerken: het is niet iedereens favoriete woord. Toch is het belangrijk om als freelancer een netwerk op te bouwen van professionele contacten. Netwerken kan offline door de juiste netwerkevents bij te wonen, maar ook online via netwerkplatformen.
Pols eens bij familie en vrienden of ze niemand kennen die je hulp zou kunnen gebruiken. Vertel hen dat je bent gestart als freelancer, maak hen duidelijk wat je precies doet en geef hen eventueel een paar visitekaartjes.
Er zijn online heel wat mogelijkheden om als freelancer opdrachten te vinden. Een krachtig online netwerk is essentieel voor een goede start als freelancer. We sommen de belangrijkste online kanalen op.
Voor je start als freelancer zorg je er het best voor dat (potentiële) klanten je online kunnen vinden via je website of blog. Zeker als je nog geen naambekendheid hebt opgebouwd, is het belangrijk dat je gemakkelijk terug te vinden bent via Google. Optimaliseer dus je website met de juiste zoekwoorden, zodat Google hem snel oppikt.
Er bestaan heel wat online platformen waarop freelancers hun portfolio, kostprijs en dergelijke kunnen publiceren, zodat ze worden gevonden door potentiële klanten. Mogelijke opdrachtgevers weten dat er een mooi aanbod is van freelancers op deze sites, dus gaan ze er ook vaak op zoek.
Uit een onderzoek van UNIZO blijkt dat 15% van de freelancers werk vindt via freelance jobplatformen. Wil je het een kans geven? Neem dan eens een kijkje op bijvoorbeeld Jellow, ikzoekeenfreelancer.com of freelancenetwork.be.
Sociale media zijn niet meer weg te denken tegenwoordig. Voor jou als freelancer biedt het ook heel wat mogelijkheden om jezelf gratis in de kijker te zetten. Zorg daarom dat je als freelancer ook te vinden bent op alle belangrijke socialemediakanalen, zoals Facebook, LinkedIn en Twitter.
Er zijn op Facebook bijvoorbeeld ook heel wat groepen waar er mogelijke freelance-jobs worden gedeeld. Ga er dus zeker naar op zoek en hou ze goed in de gaten.
Tip: Het is belangrijk dat je socialemediakanalen up-to-date zijn. Post regelmatig interessante updates, toffe tips, zaken uit je portfolio, reviews van tevreden klanten enzovoort.
UNIZO publiceerde in haar Freelancer Focus rapport een aantal interessante cijfers:
Wil je graag starten als freelancer of zit je nog met vragen? Liantis ondersteunt je met advies en online oplossingen voor een vlotte opstart.