Ik wil starten

Aan welke garantieregels moet je je als zelfstandige handelaar houden?

Geschreven door Gerd Van Bergen | 08 augustus 2018

Wie wil starten als zelfstandige hoort vaak de ongenuanceerde berichtgeving die stelt dat de consument altijd en onvoorwaardelijk over een garantietermijn van 2 jaar beschikt. Dit ligt relatief ver van de waarheid. Dit zijn je rechten en plichten als zelfstandig ondernemer zoals ze werkelijk zijn.

 

De wettelijke garantie

Wanneer een consument binnen de 6 maanden na zijn aankoop bij je terugkomt met een defect product, moet je dit als verkoper kosteloos (laten) herstellen of vervangen, tenzij je spijkerhard kan bewijzen dat het defect te wijten is aan een verkeerde manipulatie door de klant. Dat bewijs leveren is jammer genoeg niet eenvoudig. Gelukkig zal je die vervanging of herstelling vaak zelf kunnen verhalen op je leverancier.

Komt diezelfde klant bij je langs na die eerste 6 maanden, dan liggen de kaarten helemaal anders. Indien de consument zich vanaf de 7de maand na levering/aankoop bij je aandient met een defect product, ben je niet langer zonder meer gehouden tot kosteloos herstel.

Het is dan de consument die moet bewijzen dat het defect al bestond op het ogenblik dat hij het product in ontvangst nam. Indien de consument niet kan bewijzen dat dit gebrek al vanaf de levering bestond, ben je niet verplicht om het defecte toestel kosteloos te herstellen of te vervangen. Je kan in dat geval wel degelijk herstelkosten aan de klant aanrekenen.

 

Bijkomende commerciële garantie

Naast de wettelijke garantieregeling kan je als handelaar ook een commerciële garantie aanbieden. De commerciële garantie kan zowel door een eindverkoper als door een fabrikant worden geboden, maar die mag de wettelijke garantie van de eindverkoper niet beperken. Ze mag uiteraard wel verder gaan dan de wettelijke garantie. Je kan bijvoorbeeld een garantie geven van 3 jaar in plaats van 2 jaar.

 

Garantie tussen handelaars onderling?

Als handelaar kan je geen beroep doen op de wettelijke garantieregeling wanneer je een goed voor beroepsdoeleinden of voor gedeeltelijk beroepsgebruik, aankoopt. De wettelijke garantieregeling geldt immers alleen voor niet-professionele aankopen door consumenten en dit gedurende de eerste twee jaar na de levering van het goed.

Ondernemers die hun rechten willen laten gelden wanneer ze met een defect product worden geconfronteerd, moeten een beroep doen op de wettelijke regeling van de verborgen gebreken.

Een gebrek geldt als ‘verborgen’ wanneer een nauwlettende koper (al dan niet een professioneel) het niet dadelijk bij de levering kan merken. Hierbij wordt rekening gehouden met de aard van de verkochte zaak. Een gebrek dat voor een particuliere koper verborgen is, kan voor een professionele of gespecialiseerde koper namelijk zichtbaar zijn.