Als werkgever is het een van de grootste uitdagingen om langdurig afwezige collega’s terug op volle kracht te krijgen. Heb je hier onvoldoende aandacht voor, dan is de kans groot dat je medewerker opnieuw uitvalt.
Wij zijn er alvast van overtuigd dat werkgevers die aandacht besteden aan psychosociaal welzijn op de werkvloer, investeren in een prettige werkomgeving en een lager ziekteverzuimcijfer. We geven graag enkele tips over hoe je omgaat met langdurige afwezigheid en hoe je dat in de toekomst kan voorkomen.
Wanneer je medewerker uitvalt, is het niet de bedoeling dat het werk van de afwezige blijft liggen en zich opstapelt. Dat verhoogt alleen maar de drempel om terug te keren. Denk dus na over een herverdeling van de taken of om iemand extra in te schakelen. Gelukkig zijn er heel wat opties om tijdelijk personeel in te zetten.
Wanneer je het werk verdeelt onder de andere vaste collega’s, ga dan zeker na of het voor hen haalbaar is. Het is niet de bedoeling dat je andere medewerkers hierdoor extra onder druk komen te staan.
De drempel om na een langdurige afwezigheid terug aan de slag te gaan, is vaak torenhoog. Een progressieve werkhervatting kan daarom een goede keuze zijn. Laat je werknemer bijvoorbeeld toe om deeltijds te starten en/of bouw langzaam op naar een voltijds takenpakket.
Pas niet enkel de werkduur aan, maar ook het soort werk. Breng (tijdelijk) meer taakvariatie aan om stress te vermijden.
Laat je medewerker praten met een arbeidsarts of preventieadviseur psychosociale aspecten, zodat de terugkeer goed wordt opgevolgd. Daarnaast is het ook een goed idee om vóór de terugkeer al een afspraak te plannen. Zo kan je werknemer alles bespreken en advies krijgen om de terugkeer zo vlot mogelijk te laten verlopen.
Volg de situatie van nabij op. Plan enkele feedbackmomenten en functioneringsgesprekken in om de vinger aan de pols te houden.
Vaak begint stress klein, zoals wat gezonde stress bij een strakke deadline die je moet halen. Wanneer de hoge werkdruk of andere vormen van stress te lang aanhouden, dan kan het wel eens te veel worden en zelfs afstevenen op een burn-out.
Als werkgever ben je verplicht om organisatiestress als een risicofactor voor het welzijn te zien en preventieve maatregelen te nemen. Ons team psychosociaal welzijn kan je op verschillende manieren ondersteunen en begeleiden.
Ook de persoonlijke uitdagingen van je medewerkers en hun gezin hebben een impact op het werk: ze zijn minder productief, minder gemotiveerd en vaker afwezig. Een Employee Assistance Program (EAP) biedt daarom externe psychosociale privéondersteuning aan je medewerkers.
Wanneer een van je medewerkers langdurig uitvalt, is dit niet alleen een persoonlijk drama, maar het heeft ook een impact op je onderneming. Het is dan ook in ieders belang om deze medewerker zo snel mogelijk terug aan de slag te krijgen. Een doordacht re-integratietraject helpt je medewerker om op een zo comfortabel mogelijke manier het werk te hervatten.
We helpen je graag bij de uitwerking van een re-integratiebeleid in jouw onderneming. Daarnaast bieden we bijstand bij het samenstellen van een individueel re-integratieplan.