De verwelkoming of onboarding van een nieuwe werknemer is even belangrijk als een goed vertrek (offboarding). Je wil niet alleen dat nieuwe werknemers zich welkom voelen, maar ook dat vertrekkend personeel met een positief gevoel weggaat. Schenk dus zeker de nodige aandacht aan offboarding.
Officieel omvat offboarding alle (administratieve) zaken die bij het vertrek (ontslag via werkgever of via werknemer) komen kijken. Daaronder vallen niet alleen het regelen van betalingen en het nodige papierwerk, maar bijvoorbeeld ook referenties meegeven, exitinterviews voeren enzovoort.
Als een werknemer vertrekt, is het handig om voorbereid te zijn met een doordacht proces of stappenplan. Zo’n situatie heeft namelijk niet alleen effect op de vertrekkende collega, maar ook op de blijvende collega’s en zelfs op de werking van je bedrijf. Met een duidelijk offboardingproces neem je controle over de situatie en op een verstandige manier afscheid. Ondertussen kan je bedrijf goed blijven draaien en kan je alvast op zoek gaan naar een vervanger.
Een goede offboarding is trouwens ook belangrijk voor je imago als werkgever, ook wel je ‘employer branding’ genoemd. De manier waarop je afscheid neemt van een werknemer die vertrekt, vertelt namelijk veel over jezelf als werkgever. Pak je dit op een goede manier aan, dan is dat niet alleen goed voor het behoud van je huidig personeel, maar ook voor de aanwerving van nieuwe werknemers.
Hoe pak je offboarding goed aan? Deze tips helpen je alvast op weg: