Onbekend is onbemind. Daarom doe je er als zelfstandige goed aan om je zaak in de schijnwerpers te zetten. Of je boodschap wordt opgepikt hangt af van factoren zoals de kwaliteit van je tekst, de nieuwswaarde en je persrelaties. Ontdek hoe je jouw kansen op publicatie vergroot.
Vooraleer je aan de tekst begint te sleutelen, moet je weten welke media je doelgroep bekijkt of leest. Het doel is immers niet om in jouw favoriete tijdschrift te verschijnen, maar om je doelpubliek te bereiken met je nieuws. Ga ook na welke media je concurrenten inzetten.
Eens je de kanalen kent, is de volgende vraag: in welke vorm giet je je nieuws? Bekijkt je doelgroep vooral korte filmpjes in plaats van kranten te lezen, neem je beter ook een video op. Let wel, zorg dat het productiebudget in verhouding staat met je boodschap. Zo hoef je geen peperdure video met acteurs en drones te maken om een nieuwsfeit snel te melden. Wil je bijvoorbeeld je nieuwe prachtige pand of productlijn etaleren, dan is video uiteraard wel een goede keuze.
Tip! raadpleeg de website Centrum voor Informatie over de Media (CIM) om te weten waar je doelgroep kijkt en wat ze leest.
Nieuws gaat altijd over verandering en gebeurtenissen. Hoe groter de nieuwswaarde van je bericht, hoe groter de kans dat het wordt opgepikt. Enkele factoren die de nieuwswaarde bepalen:
Besef je dat jouw grote nieuwsbericht misschien niet zo zal worden onthaald? Probeer dan de nieuwswaarde te vergroten. Doet je naam nog te weinig belletjes rinkelen of is je invloed op een groep mensen eerder beperkt, speel dan in op de actualiteit. Spot je een trend of lees je een artikel dat jouw onderneming aangaat, neem dan contact op met die journalist. Timing is vaak alles! Probeer niet zo veel mogelijk in de pers te komen, maar wel op het gepaste moment met de juiste impact.
Houd onderstaande tips in je achterhoofd wanneer je een journalist benadert. Zo heb je meer kans dat het in de pers opduikt.
De pers schrijft niet alles wat verschijnt. Tijdschriften en magazines of blogs, bijvoorbeeld. Hou daarom rekening met andere werkwijzen en doorlooptijden. Zo starten de drukpersen voor tijdschriften al een paar weken op voorhand. Je bericht last minute doorsturen heeft dus weinig zin.
Denk ook aan populaire bloggers of influencers om je onderneming in de kijker te plaatsen. Je hoeft niet altijd de klassieke media te raadplegen. Meer dan ooit pikken kranten zaken op uit sociale media.
Maar houd het logisch. Een populaire blog over de laatste ontwikkelingen in autosector zal je niets opleveren als je duurzaam kookgerei verkoopt. Sla de handen dan in ineen met een fijne foodblogger waarbij je producten tot hun recht komen.
Weet wel dat de wereld van sociale media en de pers anders in elkaar zitten. Journalisten werken niet-commercieel en vragen nooit een bezoldiging om je stuk te plaatsten. Bloggers of influencers vragen soms wel een vergoeding om iets te promoten.