Ik wil starten

Carwash ‘De Wasstraat’: duurzaam ondernemen doe je zo

Geschreven door Anne Hallez | 20 augustus 2019

Stijn Scheys staat mee aan het roer van De Wasstraat, ‘de groenste carwash van België’. Stijn vertelt waarom hij voor een leven als zelfstandige koos en waarom het familiebedrijf er resoluut voor kiest om te investeren in een duurzame toekomst. Voor inspiratie over duurzaam ondernemen ben je hier op de juiste plaats, zoveel is duidelijk.

Hoe het allemaal begon

De Wasstraat werd in 1987 opgericht door Herman Scheys, de vader van Stijn. Samen met zijn vrouw Gerd Verschuren stond Herman aan het roer van een vooruitstrevende carwash in de Leuvense Vaartkom. Om het hoofd te bieden aan de steeds stijgende vraag, besloot de familie Scheys te verhuizen naar een nieuwe locatie op de Brusselsesteenweg.

Een grote uitdaging voor de hele familie, want de aankoop van de nieuwe locatie werd afbetaald door de oude, kleinere carwash die ze hadden én constant in panne viel.

“Het was roeien met de riemen die we hadden en zwaar werk. Dan moet je er wel echt in geloven dat je ermee wil doorgaan”, vertelt Stijn.

Hun zware werk werd beloond. Samen baanden ze zich een weg naar de nieuwe carwash op een gloednieuwe locatie. Enkele jaren en investeringen later werden de eerste auto’s vanaf 2006 gewassen in een volledig geautomatiseerde, overdekte carwash.

 

De voordelen van zelfstandig zijn

Ook zonen Stijn, Maarten en Brecht stapten in het familiebedrijf. Die keuze was niet altijd even evident. Neem nu Stijn. Na zijn studies leerkracht lichamelijke opvoeding en economie had hij een diploma op zak én een vaste job in het vooruitzicht. Toch koos hij voor het familiebedrijf. Wat hem over de streep trok? Het avontuur van zelfstandig zijn. Hij kreeg de kans om de nieuwe carwash mee op poten te zetten en wilde die met beide handen grijpen.

Stijn: “De back-up van het diploma was er. Voor mijn diploma economie was het bovendien een meerwaarde om een aantal jaar in een onderneming te staan. In mijn ogen had ik niets te verliezen.”

Een beslissing waarvan Stijn nog geen moment spijt heeft gehad. Bij de vraag of hij ooit aan de slag zou kunnen gaan als leerkracht, zegt hij voluit “nooit”.

 

Vrijheid versus tijd

Stijn ziet vooral de voordelen van een leven als zelfstandige. Het grootste voordeel volgens hem is de keuzevrijheid.

“Als zelfstandige MOET je niet gaan werken, je MAG gaan werken. Zo ervaar ik het toch. Ik heb er een heel ander gevoel bij dan wanneer ik bij iemand in dienst zou zijn”, zegt Stijn.

Zijn er ook nadelen? “Zelfstandig zijn vergt veel tijd en je moet extra aandacht hebben voor de balans tussen werk en privé”, aldus Stijn. Al is een carwash in dat opzicht nog handig:

“Het voordeel is dat wij werken met duidelijke openingsuren. Als de laatste klant om halfacht vertrekt, dan kunnen wij om pakweg acht uur de deur achter ons toetrekken. Maar een zelfstandige die veel thuis werkt, heeft geen fysieke winkeldeur die open- en dichtgaat om het einde van de dag in te luiden. Dan moet je er nog meer over waken dat je voldoende tijd voor jezelf inplant.”

Interesse in zelfstandig zijn? Neem de eerste stap met de gratis Startersgids, boordevol informatie voor zelfstandigen in spe.

 

Vlotte bedrijfsoverdracht dankzij objectief klankbord

Vader Herman Scheys (65) staat nog steeds aan het roer van het bedrijf, maar stilaan begint zijn pensioen in zicht te komen. Binnenkort wordt het tijd om de zaak los te laten en de fakkel door te geven aan zijn zonen Stijn, Brecht en Maarten. Voor een vlotte overdracht doet het familiebedrijf een beroep op een externe partij voor trajectbegeleiding.

“Een echte aanrader voor iedereen die deel uitmaakt van een familiale kmo”, verduidelijkt Stijn. “Het zorgt voor een vlotte overdracht met aandacht voor alle partijen.”

Het belangrijkste bij zo’n overdracht? Duidelijke communicatie. De trajectbegeleider zit daarom met alle partijen samen, zodat alles uitvoerig besproken wordt en alle partijen dezelfde verwachtingen delen.

“Een externe partij doet iedereen aan tafel zitten en luistert naar iedereen apart. Zij kunnen bepaalde dingen zaken ook objectief verwoorden, wat iemand intern minder kan”, vertelt Stijn.

Samenzitten rond bedrijfsoverdracht? Dat kan met Liantis!

 

Samenwerken met familie

De dagelijkse werking bij De Wasstraat wordt intussen grotendeels opgevolgd door de drie broers. Ze hebben ieder een eigen rol:

  • Stijn neemt de technische kant van de zaak op zich. Hij is verantwoordelijk voor alle toestellen, installaties en waterzuivering. Ook het personeelsbeheer neemt hij voor zijn rekening.
  • Brecht ontfermt zich dan weer over IT, marketing, de mobiele app en de nieuwe kassa’s die eraan komen.
  • Maarten is ten slotte verantwoordelijk voor alle opleidingen en het beheer van de gebouwen en terreinen.

De drie vullen elkaar mooi aan en ook de samenwerking verloopt erg vlot.

“Het voordeel van samenwerken met je broers is dat je elkaar sneller en directer durft aan te spreken. Bij andere collega’s ligt dat gevoeliger.”

Het geheim om vlot met elkaar samen te werken is veelvoudig. Stijn: “Respect hebben voor elkaar, altijd de goede punten blijven zien en elkaar motiveren en af en toe ook complimenteren – dat is de basis.”

 

Als een vis in het water wat MVO betreft

De drie broers drukken ook hun eigen stempel op het familiebedrijf. Onder andere omdat ze fervente buitensporters zijn, zien ze het belang van de natuur in. Na een energieaudit besloot de familie Scheys dat ze de zaken nog groener wilden aanpakken. Ze gingen al snel van start met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).

“Na de energieaudit van een jaar of 10 geleden, zijn we beginnen nadenken over hoe wij ook ons steentje – of liever druppel – kunnen bijdragen voor een beter milieu”, herinnert Stijn zich.

Aangezien er bij een carwash veel water komt te kijken, vormde efficiënt waterbeheer een logisch startpunt. Ondertussen vangt het familiebedrijf het gebruikte spoel- en zeepwater op, om het daarna te zuiveren en hergebruiken. Zowel ecologisch als financieel interessant.

De familie Scheys steekt dan ook veel tijd en energie in het zo optimaal mogelijk laten verlopen van de waterzuivering. En met succes! Sinds 2015 is het gerecycleerde water zo zuiver dat ze er ter plaatse zelfs aquariums mee konden vullen waarin een aantal vissen leven: hét bewijs van een goede waterkwaliteit.

Door hun aandacht voor MVO heeft de carwash volgens Stijn bovendien een streepje voor op de concurrentie: "Ons waterzuiveringssysteem is echt iets om trots op te zijn, hiermee zijn we toonaangevend in de sector!"

Naast het hergebruiken van water, werkt De Wasstraat ook met groene stroom en bevinden er zich een aantal recyclagepunten in het bedrijf om klanten te helpen sorteren.

 

Duurzaam ondernemen als kwaliteitslabel

Stijn raadt elke kmo aan om aandacht te besteden aan duurzaam ondernemen. Volgens hem biedt het veel meerwaarde: “Klanten appreciëren dergelijke inspanningen, ze beschouwen het als een kwaliteitslabel.”

Een gouden tip voor bedrijven die de stap willen nemen naar duurzaam ondernemen? Stijn: “Een energieaudit laten uitvoeren is een grote aanrader. Het plaatst je energieverbruik in een ander licht en zet je aan het denken over hoe je het beter kan aanpakken.”

Veel bedrijven associëren MVO vooral met extra kosten. Toch hoeft groen ondernemen volgens Stijn niet duur te zijn.

Stijn: “Als je het slim aanpakt, maakt MVO je bedrijf efficiënter. Zie het dus niet als een kost, maar als een investering die opbrengt in de toekomst.”

 

Mannen met plannen

Nu De Wasstraat geleidelijk aan volledig in handen van de drie broers terechtkomt, kijken ze alvast uit naar de toekomst.

Op het vlak van duurzaam ondernemen willen ze hun waterzuivering naar een hoger niveau tillen. Het doel? De kaap van 95% waterrecyclage ronden. Daarbovenop willen ze graag overschakelen naar zonnepanelen, om nog meer uit groene energie te halen.

Naast milieu besteden de broers ook veel aandacht aan positieve klantervaring. Zo introduceren ze binnenkort een nieuw kassasysteem met automatische nummerplaatherkenning, dat voor meer gebruiksgemak zal zorgen. Klanten maken eenvoudig een account aan die ze zelf online beheren. In een handomdraai vragen ze bijvoorbeeld een factuur aan via e-mail. Ook is er een extraatje voorzien voor jarige klanten.

Kort samengevat: spannende tijden voor de familie Scheys en leuke vooruitzichten voor de klanten van De Wasstraat.

 

Tips voor starters

Met 13 jaar ervaring als zelfstandige op de teller kent Stijn de uitdagingen van het ondernemerschap door en door. We polsten naar zijn ultieme tip voor ondernemers in spe.

“Geloof in zowel je product als jezelf en zet door. Geduld is daarbij een schone deugd. Het succes zal van vandaag op morgen zeker niet in je schoot vallen. Maar het avontuur is het harde werk helemaal waard”, vertelt Stijn.