In België krijgen elk jaar duizenden mensen de diagnose kanker. De meerderheid van de lotgenoten die vóór de diagnose werkte, keert nadien terug naar de werkvloer. Dat is niet voor iedereen even vanzelfsprekend. Hoe kan je als werkgever en collega iemand ondersteunen die terugkeert? Wij geven je vijf tips.
Ook als je collega terugkeert naar de werkvloer, blijft kanker een enorme impact op zijn of haar leven hebben. Zowel als werkgever als collega kan je stappen nemen om je collega goed voorbereid te ontvangen zodat de stap om terug te keren naar de werkvloer gemakkelijker verloopt.
Als collega kan je achtergrondinfo verzamelen over wat het betekent om kanker te hebben. Hierdoor zal je je beter kunnen inleven in de situatie van je collega. Zeker als je collega in hetzelfde team als jou werkt, is het belangrijk om te zorgen dat jullie hier als team de nodige informatie over opzoeken.
Een goede begeleiding is essentieel bij een gedeeltelijke of volledige terugkeer naar het werk. Een goede terugkeer naar de werkvloer start daarom met een goed absenteïsmebeleid. Als werkgever kan je hiervoor te rade bij je arbeidsarts.
In dit beleid kan je afspraken maken over een bezoek bij de arbeidsarts voorafgaand aan de werkhervatting. Ook kan je hier afstemmen over eventuele voorafgaande telefoongesprekken met je medewerker. Bij die telefoongesprekken neemt de medewerker beter zelf het voortouw, zo kan hij of zij zelf aangeven wat voor hem of haar het beste werkt.
Als een collega langdurig afwezig is geweest van het werk, is het belangrijk dat die zich bij zijn of haar terugkeer veilig en begrepen voelt.
Probeer als collega interesse en begrip te tonen. Ga een open gesprek aan over de ziekte en wat er gebeurd is, zonder angst voor het onderwerp ‘kanker’. Geef je collega wel voldoende ruimte om alles op eigen tempo te doen. Het kan zijn dat het de ene dag makkelijker is om over de ziekte te spreken dan de andere.
Ook als je collega nog thuis is door ziekte, kan je een belangrijke rol spelen bij de terugkeer naar de werkvloer. Als je contact blijft houden met je collega die thuis zit, blijft die een zekere verbondenheid voelen met de werkvloer. Je kan bijvoorbeeld tijdens de behandeling al eens langsgaan bij je collega, zo is de stap om terug te keren minder groot.
Werkgevers hebben ook een belangrijke taak. Veel medewerkers die terugkeren uit ziekte, moeten vaststellen dat hun werksituatie niet is aangepast aan hun noden. Je doet er daarom als werkgever goed aan om minstens een jaar voor zoveel mogelijk flexibiliteit op het werk te zorgen. Geef je medewerker die terugkeert op elk moment de mogelijkheid om de hoeveelheid of het soort werk te kunnen aanpassen.
Ook is het als werkgever een goed idee om een bezoek bij de arbeidsarts aan te bieden aan een medewerker die langdurig afwezig is door ziekte voordat hij of zij terug aan de slag gaat. Ga hiervoor zeker te rade bij de arbeidsarts. Die kan inschatten wanneer zo’n bezoek aangeraden is en wanneer je hier best nog even mee kan wachten. Neem dit zoals gezegd bij de eerste tip zeker op in je absenteïsmebeleid, zo is je medewerker op de hoogte van deze mogelijkheid.
Als werkgever is het ook belangrijk om naar de rest van het team transparant te zijn over het absenteïsmebeleid van de afwezige collega. Breng je teamleden op de hoogte van de volgende stappen in de afwezigheid (hoelang zal de collega nog afwezig zijn?), de terugkeer en de progressieve werkhervatting van de collega die kanker heeft.
Kanker kan een grote, langdurige impact hebben. Het houdt niet op omdat de behandeling is afgelopen. Je collega moet misschien nog jaren na de behandeling hormonen slikken (bijvoorbeeld bij borstkanker), wordt elke dag geconfronteerd met de littekens van de ziekte of met gevolgen die pas later aan het licht komen, zoals vermoeidheid of concentratieproblemen.
Het is daarom belangrijk dat je daar als collega en werkgever voldoende rekening mee houdt: denk aan thuiswerk (als dit past in je thuiswerkbeleid), waak over de cognitieve belastbaarheid van je medewerker bij opdrachten en zorg voor een aangepast werkritme. Of je kan bijvoorbeeld een vaste parkeerplek voor je medewerker voorzien die dicht bij de bedrijfsingang gelegen is.
Zorg binnen het team voor een open en eerlijke sfeer waarin iedereen kan praten over zijn bezorgdheden. In die gesprekken moeten zowel persoonlijke als bedrijfsbelangen een plek hebben. Ongedwongen kunnen praten onder collega’s is belangrijk. Vragen stellen hoeft niet constant, maar empathie is hier het codewoord.