Welzijn op het werk

Stress en burn-out in de sector transport en logistiek

Geschreven door Annelien Decan | 28 mei 2020

De kans is groot dat jij als zelfstandige behoorlijk wat stress ervaart in je dagelijkse leven. En je kent misschien iemand die met een burn-out kampt? Stress en burn-out zijn de hedendaagse killers van een efficiënte onderneming. Wat kan je eraan doen?

Transport en logistiek: concrete stressfactoren

Bij jobs in transport en logistiek heeft de medewerker zelf weinig mogelijkheden om zijn werk te regelen en zijn de verwachtingen vaak ook hoog. De combinatie van weinig autonomie en hoge taakeisen staat garant voor stresserend werk.

Wat zijn de concrete stressfactoren in de sector transport en logistiek? De toenemende verkeersdrukte, de strikte timing om te leveren en de introductie van steeds meer technische applicaties zorgen voor het gevoel altijd onder tijdsdruk te staan. Wie vaak op de baan is, geeft ook aan een eenzame job te hebben. Daarbij dient de sector zich te houden aan heel wat regelgeving. De opvolging daarvan zorgt voor extra stress.

 

Volgende halte: burn-out?

Stress leidt niet automatisch tot burn-out, maar wie chronisch stress ervaart zonder nog echt te kunnen ontspannen, maakt er wel meer kans op. Een burn-out is per definitie - maar daarom niet uitsluitend - werkgerelateerd. Het is vaak een cruciaal breekpunt in een gradueel proces van maandenlange opgebouwde stress. De medewerker is lichamelijk en emotioneel uitgeput, twijfelt aan zijn professionele bekwaamheid en voelt zich uiteindelijk niet langer betrokken bij zijn werk.

 

Preventief aanpakken

Voor een burn-out bestaat geen pilletje. Een preventieve aanpak is belangrijk om de impact van chronische stress en burn-out in je onderneming in te dijken. We geven je enkele tips.

 

1. Ga na welke oorzaken kunnen leiden tot chronische stress

Alles staat of valt met een goed zicht op de psychosociale risico’s in je organisatie. Neem maatregelen om die risico’s zoveel mogelijk te beperken en bied ondersteuning aan je medewerker waar dat niet mogelijk is. Zijn er bijvoorbeeld frustraties over verkeersdrukte, wees dan een luisterend oor of ga waar mogelijk op zoek naar oplossingen. Wettelijk gezien heb je als werkgever de taak om deze risico’s in je organisatie in kaart te brengen. Je laat je het best bijstaan door een expert met een gedegen achtergrond om dergelijke analyse te maken.  

 

2. Leer signalen herkennen

Leer de subtiele signalen van chronische stress en burn-out herkennen en ga in gesprek met leidinggevenden en medewerkers bij wie je overmatige stress of een kans op burn-out vermoedt. Zorg ook voor een gepaste opleiding, zodat ze stresssituaties tijdig kunnen herkennen. Hoe vroeger signalen worden opgemerkt, hoe vlotter de recuperatie verloopt.

 

3. Volg afwezigheden op

Wie te veel stress of een burn-out heeft, is vaak afwezig op het werk. Om afwezigheden in je organisatie terug te dringen, heb je een plan van aanpak nodig. Merk je dat één van je werknemers vaak afwezig is? Volg hem dan preventief op, om verdere afwezigheden in de toekomst te vermijden. Informeer bijvoorbeeld naar de oorzaak van z’n afwezigheid. Meldt hij zich afwezig door te veel werk? Dan kan je bijvoorbeeld de workload (tijdelijk) verlagen of aangepast werk voorzien.